Students are being encouraged to stay connected and learning over the summer using a growing library of educational mobile applications. However, some experts question whether more "screen time" actually helps to keep students from avoiding summer slide, or whether it just amounts to staying plugged in.
It's possible for the instructional and information technology sides of a school to be at odds, but when they work together the results can benefit the school as a whole, writes education strategist and former teacher Chad A. Stevens.
Hur kan man utforma miljöer och föremål så att de underlättar för personer att hitta, förstå, kommunicera och minnas? Om lärdomar och konkreta exempel på hur genomtänkt teknik och miljöanpassning kan fungera som stöd för alla, men speciellt för dem som har någon form av kognitiv nedsättning.
Britt-Louise Lönn-Andersson har fått 400 000 kronor av Specialpedagogiska skolmyndigheten för att införa digital teknik i undervisningen av dina fem elever i grundsärskolan.
Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman berättar om att mobbning påverkar mängden skolavhopp. Hon pratar om hur skolorna kan arbeta mot mobbning och vems ansvar det är om en elev känner sig kränkt eller mobbad på en gymnasieskola (webb-tv).
Del 8 av 8. Det är sista veckan på slottet och nu avgörs det. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för att nå examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp och får alla att dansa (webb-tv).
Hur förstår gymnasieelever historia tolkad genom bilder? Det har Ulrika Boström, gymnasielärare i svenska och historia vid Midsommarkransens gymnasium i Stockholm, forskat om i licentiatuppsatsen ”När man kollar på bilden tänker man så här.”
Gerd Persson är modersmålslärare i meänkieli för elever i årskurs 1-3 i Pajala. Hon tycker att det är viktigt att barnen lär sig språket på ett roligt sätt och leker och gör ramsor med sina elever på lektionerna (webb-radio).
As game-based learning increases in popularity, it’s easy to get pigeon-holed into one particular way of thinking about it or one way of employing it. This is true regardless of how teachers feel about gaming in the classroom, whether they’re for or against it.