Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 151 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Fantasi kan öppna för omställning

2024-02-13
Många barn och unga ser dystert på framtiden enligt rapporter i bland annat Ungdomsbarometern. Nu visar forskning att om elever får använda sin fantasi för att skriva egna fiktiva ljusa framtidsberättelser så utvecklas förmågan att se flera olika framtidsmöjligheter. De unga kan då uppleva ökat hopp och så kallat agentskap, det vill säga känslan av att själv…
Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare: Sara Frödén

2024-02-13
I forskningsprojektet "Den lekfulla staden social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar" undersöker månandens forskare, Sara Frödén, lekmiljöer ur ett socialt hållbarhetsperspektiv med särskilt fokus på jämställdhet. Forskningen visar att gröna miljöer gynnar olika former av lek, är mer utmanande och inkluderar fler än lek på en traditionell skolgård.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare om urbant våld: dagligt våld är mer än ”bara” dödssiffror och statistik

2024-02-12
52 personer sköts ihjäl under 2023 i Sverige. Gängrelaterad brottslighet, dödsskjutningar och sprängningar har blivit ett stort problem i både större och mindre städer i Sverige. – Vi vet dessvärre rätt lite om långtidseffekterna av urbant våld i de svenska förorterna, säger Josefa Maria Stiegler, gästforskare vid Umeå universitet.

Hjärnan har en medfödd kunskapsresistens

2024-02-12
Våra hjärnor är ”programmerade” så att vi tenderar att lyssna mest på de människor som vi gillar – och lyssna mindre på dem vi ogillar. Det har forskare i neuropsykologi visat i ett nytt experiment.
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för hållbart lärande

2024-02-08
Hur upplever eleverna bedömning i skolan och hur kan det relateras till hälsa och välbefinnande? Skolverkets nya kunskapsöversikt lyfter fram aktuell kunskap om hur skolor kan utveckla en bedömning som både gynnar kunskapsutvecklingen för eleverna och är hälsofrämjande.
Forskning och utveckling kategorier

Modersmålsundervisning

2024-02-08
Syftet med denna modul är att du som modersmålslärare ska ha ett material att utgå ifrån vid samtal med dina kollegor om vad som kan hjälpa till att främja elevers utveckling i modersmål. Utifrån aktuell forskning tar modulen upp olika aspekter som berör elevers språkutveckling, med konkreta förslag på hur modersmålslärare kan arbeta med olika…