Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1537 av 1798

Matteundervisning missar modellering

2014-03-03
Matematisk modellering används i yrkeslivet och i samhället, och i gymnasiets kursplan i matematik är det också ett centralt begrepp. Men i den faktiska matematikundervisningen ges modellering en liten roll, visar en ny avhandling.

Vart är vi på väg?

2014-03-03
”Frågan vi borde ställa är inte hur vi jobbar med digitala läromedel i skolan utan hur jobbar vi med lärandet i skolan i en digitaliserad värld” Jag älskar citatet ovan från Peter Bragner (@rektorPeter). Det sätter fokus på debatten just nu, skriver Mikael Parknäs, rektor Smedingeskolan Kungsbacka.

Har skolans undervisning passerat ”bäst-före-datum”?

2014-03-03
Ja, ni har ju alla deltagit i diskussionen om för vilket samhälle den svenska skolan är utformad. Är det så att skolans undervisning fortfarande är utformad för att forma samhällsmedborgare till industrisamhället? Ett samhälle som vi lämnat för länge sedan?Det skriver Mikael Parknäs. rektor Smedingeskolan, Kungsbacka.

Mikael Parknäs rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka: Hur bygger vi en skola för framtidens lärande?

2014-03-03
Rubriken är lite dubbel, men jag menar verkligen byggnaden och lärmiljöerna. Då och då får skolledare chansen att bygga en ny skola. Det brukar vara en dubbel upplevelse. Å ena sidan intressant förarbete där man får möjlighet till kreativa möten. Å andra sidan oändliga byggmöten under själva byggprocessen. Det skriver Mikael Parknäs, rektor Smedingeskolan, Kungsbacka.