Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1539 av 1798

Lek lockar inte självklart till lärande

2014-02-28
Syftet med Learning study i förskolan är inte att bedöma barnen utan att sätta små barns lärande i fokus och lägga en god grund i deras livslånga lärande. I boken "Learning study i förskolan" får vi också följa några förskollärares resa med metoden Learning study.

Krav på tolerans bäddar för relativism hos elever

2014-02-28
I dag ingår kritiskt tänkande i skolans målsättning från start. Och filosofi för barn är sedan decennier en förhoppningsfull rörelse för att odla unga sinnen och bringa kulturen mognad. Dessa frågor är i fokus för "Den barnsliga relativismen – intellektuell dygd eller lättja?", en studie av en svensk pionjär för filosofi med barn, filosofiprofessorn Ragnar Ohlsson.

En nordisk skola för alla?

2014-02-28
Finns det en gemensam nordisk skolmodell, på ungefär samma sätt som man ibland talar om den nordiska välfärdsmodellen? Både ja och nej är väl svaret om man ska tro de forskare som medverkar i antologin.  

Högstadieelevers robotprojekt hjälper företag

2014-02-28
Ett unikt samarbete mellan universitet, kommun, företag och skola – så beskrivs projektet vid Uppsala universitets Legocenter (LEC) där högstadieelever utvecklar lösningar på verkliga produktionsproblem med hjälp av elektronisk och programmerbar Lego.

Eleverna lär sig att deras röster räknas

2014-02-28
En skola som arbetar ämnesövergripande och med elevinflytande var visionen. Gunvor Selberg lämnade kommunen för att starta friskolan Nya läroverket i Luleå. När eleverna går ut nian ska de känna att de kan göra sig hörda.