Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 154 av 1799

Blivande förskollärare behöver ökad interkulturell kompetens

2024-02-01
I en mer komplex och orolig värld behöver blivande förskollärare bli mer förberedda inför att undervisa kring normer som rör samtid, religion och världsbilder. Vad är deras egen världsbild kontra samhällets baserat på kunskap och vetenskap? Känner de sig inkluderade i sättet som det undervisas på förskollärarprogrammet inom det här området? En ny nationell studie…

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

2024-01-31
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Lärarstudenters förutsättningar att utveckla yrkesspecifika kunskaper

2024-01-31
This study aims to investigate how the courses in didactics of mathematics in preschool and primary teacher education create conditions for preservice teachers to develop professional knowledge in an interactive learning process that integrates the knowledge domains of mathematical subject knowledge and pedagogical mathematical knowledge.
Forskning och utveckling kategorier

Vad mammor beskriver att de gör för att stödja sina barn i årskurs 1, med ett särskilt fokus på läs- och skrivutveckling

2024-01-31
The purpose of the study is to contribute with knowledge about what mothers describe doing to support their children in grade 1. The research questions are as follows: What do the mothers do to support their children’s education on a general level?