Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1586 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Nationella prov och dyslexi

2013-11-29
Just nu får Skolverket många frågor om de delprov som prövar läsförmåga och där eleverna själva ska läsa texterna. Proven ska mäta elevernas förmåga mot det kunskapskrav som uttrycks som ”att läsa med flyt”, något som elever med läs- och skrivsvårigheter har sämre förutsättningar för.

Det som krävs för att bli en bra chef

2013-11-29
I ett samarbete mellan forskare och praktiker studerar Chefios-projektet förutsättningar för ledarskap. Syftet är att få svar på frågan: Hur ska en organisation se ut för att det ska gå att vara en bra chef i den?

Lärospel – när dataspelen kliver in i klassrummet

2013-11-29
Högskolan i Skövde har de senaste åren etablerat sig som ett av Sveriges snabbast växande dataspelscentrum. Nu kommer ytterligare forskning inom dataspelsområdet. Doktoranden Björn Berg Marklund har forskat om lärospel, dataspel som är utvecklade för att användas i läromiljöer.

Rektor kan lyfta resultaten!

2013-11-29
Rektorns påverkan är lika stark som lärarens. Och då ska vi tänka på att en skicklig lärare främst påverkar sina egna elever, medan en skicklig rektor påverkar hela skolan. Det skriver Per-Arne Andersson i SKL:s blogg Från 80 till 100.

Flirta inte med ungas kultur

2013-11-29
Det finns både fördelar och fallgropar med att låta kultur som är populär bland eleverna ta plats i undervisningen. Visa respekt och gör inte skolan till fritidsgård, råder professor Ove Sernhede.

Lyssna mer på musiken

2013-11-29
Musikämnet upplevs som kul, men onödigt, svårt och väsensskilt från hur ungdomar använder musik på fritiden. Det konstaterar Annika Danielsson i sin studie.

Lajvhunger

2013-11-29
Dramapedagogen Miriam Lundqvist arbetar med lajv i skolan. Som pedagog och verksamhetsledare för Lajvverkstaden i Västerås bygger hon upp nya världar med eleverna.

Sex rutor säger allt

2013-11-29
Lärare tjänar på att utgå från sådant som eleverna intresserar sig för i vardagen, tycker bildläraren Maja Neumann. Som till exempel film – eller serier.