Just nu får Skolverket många frågor om de delprov som prövar läsförmåga och där eleverna själva ska läsa texterna. Proven ska mäta elevernas förmåga mot det kunskapskrav som uttrycks som ”att läsa med flyt”, något som elever med läs- och skrivsvårigheter har sämre förutsättningar för.
I ett samarbete mellan forskare och praktiker studerar Chefios-projektet förutsättningar för ledarskap. Syftet är att få svar på frågan: Hur ska en organisation se ut för att det ska gå att vara en bra chef i den?
Högskolan i Skövde har de senaste åren etablerat sig som ett av Sveriges snabbast växande dataspelscentrum. Nu kommer ytterligare forskning inom dataspelsområdet. Doktoranden Björn Berg Marklund har forskat om lärospel, dataspel som är utvecklade för att användas i läromiljöer.
Rektorns påverkan är lika stark som lärarens. Och då ska vi tänka på att en skicklig lärare främst påverkar sina egna elever, medan en skicklig rektor påverkar hela skolan. Det skriver Per-Arne Andersson i SKL:s blogg Från 80 till 100.
Det finns både fördelar och fallgropar med att låta kultur som är populär bland eleverna ta plats i undervisningen. Visa respekt och gör inte skolan till fritidsgård, råder professor Ove Sernhede.
Musikämnet upplevs som kul, men onödigt, svårt och väsensskilt från hur ungdomar använder musik på fritiden. Det konstaterar Annika Danielsson i sin studie.
Musikläraren Heikki Carlsson på Ryaskolan i Göteborg utgår från elevernas musiksmak. Ouzama Lazkani, 15 år, skapar egna hiphop-beats och rappar om livet i förorten.
Dramapedagogen Miriam Lundqvist arbetar med lajv i skolan. Som pedagog och verksamhetsledare för Lajvverkstaden i Västerås bygger hon upp nya världar med eleverna.
Lärare tjänar på att utgå från sådant som eleverna intresserar sig för i vardagen, tycker bildläraren Maja Neumann. Som till exempel film – eller serier.