Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1587 av 1798

Toner i textil

2013-11-29
Slöjdläraren Marielle Fahlén låter gärna pop, graffiti och tatueringar ta plats på lektionerna. På Karinlundsskolan i Strängnäs gör sjuorna kuddar med textiltryck som inspirerats av poplåtar.

Våga ta ett kliv tillbaka

2013-11-29
Att variera undervisningen och lyssna på elevernas önskemål, gör det lättare för eleverna att finna sitt eget uttryck. Det anser forskaren Anna Linge som undersökt vilka mekanismer som skapar en kreativ musikpedagogik.

Skriet från bloggen

2013-11-29
Slöjd- och bildläraren Majvår Waljus blandar och ger i bloggen Hugin skapar loss.Majvår Waljus tror på att blanda ämnen och uttryck. En av skolans viktigaste utmaningar är att få ämnen att mötas i meningsfulla projekt, tycker hon. Bonustiden eleverna får när de arbetar med flera ämnen samtidigt är bara en av fördelarna.

De söker nyckeln till bättre resultat för utrikesfödda

2013-11-29
I ett nordiskt samarbete tittar forskare på vilka faktorer som utmärker skolor som har både goda resultat och en hög andel invandrade elever.– Det är tidigt ännu, men jag anar betydelsen av att skolorna satsat mycket på miljön runt eleverna och att lärarna ”äger” klassrummen, säger Johannes Lunneblad vid Göteborgs universitet.

Populärvetenskap kan vara bra för forskarkarriären

2013-11-28
Många forskare trivs med publicitet medan andra tycker att det är en plåga att bli utsatta för journalisternas intresse. Men medvetenhet om mediernas spelregler och goda förberedelser kan göra mötet med medierna givande, även för den ovilliga forskaren.
Forskning och utveckling kategorier

Cochleaimplantat inte okomplicerat

2013-11-28
Döva barn får i allt högre grad så kallat cochleaimplantat, CI, vilket bidrar att deras föräldrar i större utsträckning väljer att låta barnen gå i skola tillsammans med hörande elever. Men ett allt för stort fokus hamnar på teknologin, vilket påverkar umgänget i skolan. Det menar forskaren Ingela Holmström.

Årets lärarutbildare vid Linköpings universitet

2013-11-28
Lärarsektionen vid Linköpings universitet har utsett Björn Ivarsson Lilieblad, institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, till årets lärarutbildare 2013. Ett särskilt hedersomnämnande fick Mats Sjöberg, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande.

Hållbarhet – mer än bara miljö

2013-11-28
Vi är på väg in i slutfasen av den period som FN har utsett till decenniet där lärandet för hållbar utveckling står i fokus (2005–2014). Men hur står det egentligen till med hållbarhetslärandet i skolan?