Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1626 av 1798

Pedagogisk eller farlig?

2013-09-30
Att använda dator, läsplatta och mobil som pedagogiskt redskap, är det bra eller dåligt? Anna Nygren, sömn-och stress-pedagog och Jesper Eklund, it-pedagog på gymnasieskolan GUC i Uppsala ger sina bästa argument för och emot.

Matteläraren blev Youtube-kändis

2013-09-30
"Du är bäst!" "Du förtjänar Nobel-priset." Matematikläraren Mikael Bondestam från Gävle har blivit en Youtube-kändis sedan han började lägga ut matematiklektioner på nätet. Han blir överöst med positiva kommentarer från tacksamma elever.
Forskning och utveckling kategorier

Petter rappar om adhd

2013-09-29
"Rastlös, kreativ och impulsiv", rappar Petter Askergren om sig själv och sin adhd-diagnos. Kanske var det i själva verket koncentrationssvårigheterna som gjorde att Petter hade svårt att lära sig läsa och skriva. Så tänker han numera.

Vardag på nätet

2013-09-29
Det går att möta barns datorspelande och internet­användande på olika sätt. Det kan fördömas och motarbetas – eller så kan man omfamna det och hjälpa barn att hitta bra strategier på nätet. På Sågtorpsskolans fritidshem i Nacka kommun valde man den senare taktiken.

UR: Lärarrummet - Peter Kuwaja, klassmorfar

2013-09-29
Peter Kuwaja är klassmorfar på Fryshusets grundskola i Stockholm, en friskola med elever i årskurs 7-9. Innan han började var han lite rädd för ungdomar, men idag tycker Peter Kuwaja att beslutet att börja som klassmorfar var ett av de bästa besluten han någonsin fattat (webbradio).

Riksbankens Jubileumsfonds årsbok 2013/2014 om läsning

2013-09-26
Läsning är den sjätte i en ny serie årsböcker från Riksbankens Jubileumsfond. Ambitionen med årsböckerna är att ge en bild av kvaliteten och bredden i dagens forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett övergripande tema med utgångspunkt i den forskning stiftelsen stödjer.