Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1649 av 1798

Den internationelle snickaren

2013-06-14
Jag driver sedan fyra år ett utbytesprojekt med en snickeriskola i Tanzania. Vistelsen i Tanzania gör eleverna medvetna om sin omvärld och sin egen situation. Det gör inte åtgärdsprogrammen. Det är kanske dags att omprioritera innehållet i styrdokumenten, skriver läraren Fredrik Åberg.

Rönninge är redo

2013-06-14
På Rönninge gymnasium välkomnar yrkeslärarna det nya gymnasiearbetet. De tycker att den tydliga kopplingen till vad eleverna ska göra sedan bidrar till att höja kvaliteten på utbildningen.

När läraren blev Führer

2013-06-14
I mitten av 1960-talet frågade en amerikansk student sin historielärare hur det kom sig att Hitler så lätt kunde få med sig det tyska folket. Som svar på den frågan genomförde läraren Ron Jones ett uppmärksammat experiment på sin skolklass. Möt läraren och eleverna som deltog (webb-tv).

Dagboken breddar identiteter

2013-06-13
Med hjälp av videodagböcker berättar elever hur de upplever medieundervisningen och sig själva. Annika Hellman hoppas att hennes licentiatavhandling kan bidra till ett mer flexibelt identitetsskapande i skolan.

Att tala blir en hjälp att skriva

2013-06-13
Genom att ge elever ett språk för att tala om texter får de en helhet och mening som gör dem till bättre skribenter. Därför bör grammatikundervisning vara integrerad i skrivandet, tycker Ewa Bergh Nestlog som är aktuell med en ny avhandling.  

Uppsats om dataspel som pedagogiskt hjälpmedel fick pris

2013-06-12
Sparbanksstiftelsen belönar Jonas Bjärnmark och Jacob Kluge med 25 000 kronor för deras examensarbete om dataspel som pedagogiskt hjälpmedel i skolan. I uppsatsen "Digital Games and Language Learning" går de igenom forskningen om dataspel och språkinlärning för att undersöka om spel kan användas för att främja studenternas kommunikativa förmåga.