Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1653 av 1797

Forskning kring nationella prov

2013-06-03
De nationella proven har nyligen granskats av Skolinspektionen och kritik har framförts kring en rad detaljer. Forskningsprojektet Testing talk hoppas kunna bidra med ny kunskap om hur nationella prov fungerar i praktiken.

Analyserar förskolans arbete med hållbar utveckling

2013-05-31
I arbetet för en hållbar värld ses barnen som viktiga aktörer. En avhandling från Göteborgs universitet visar att lärande för hållbarhet anses viktigt att arbeta med i förskolan. Enligt studien förbiser dock personalen de inneboende motsättningar som finns i begreppet hållbar utveckling.

Alla ämnen ansvariga för elevers språkutveckling

2013-05-31
Nära var femte svensk skolelev har annat modersmål än svenska, och i storstäderna är denna andel ännu högre. Flera av dessa elever har språksvårigheter och är i behov av regelrätt språkstöd. Men språkinriktad undervisning gynnar alla elever och inte bara flerspråkiga elever, visar forskning.

Få nyinvandrade klarar grundskolan

2013-05-31
Elever som varit i Sverige kortare tid än fyra år har betydligt lägre resultat jämfört med övriga elever. Endast tre av tio är behöriga att söka till gymnasieskolans nationella program. Det visar ny betygsstatistik från våren 2012.

Ändrade villkor för lärande

2013-05-31
När eleverna har var sin dator ställs ökade krav på den fysiska miljön. Eleverna blir mer mobila och klassrummen uppfattas ibland som begränsande för skapandet av nya arbetssätt. Det är några av ett flertal resultat som framkommer i Anna Åkerfeldts rapport ”Lärande i digitala miljöer. Observation av 1:1”, som också är en del av ett…