Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1655 av 1797

UR: Skolans personal bör nätvandra

2013-05-30
Näthat handlar inte om nätet, eller om enskilda personer, utan om strukturella problem i samhället. Helena Meyer, Nätvandrarsamordnare på Fryshuset, redogör för en rad olika kategorier av näthatare.

Ändrade villkor för lärande när alla elever får egen dator

2013-05-30
När eleverna har var sin dator ställs ökade krav på den fysiska miljön. Eleverna blir mer mobila och klassrummen uppfattas ibland som begränsande för skapandet av nya arbetssätt. Det är några av resultaten som framkommer i Anna Åkerfeldts rapport "Lärande i digitala miljöer. Observation av 1:1", som också är en del av ett avhandlingsarbete.

Rektorscoach vill inte vara gnällplank

2013-05-30
En ny satsning på chefscoachning i Hudiksvalls kommun ska motverka rektorsavhopp och vara till hjälp för nya skolledare. Tanken med modellen är att ge rektorerna stöd att lyfta blicken. "Vi har tidigare saknat resurser att ge våra rektorer ett återkommande stöd att utveckla sitt pedagogiska ledarskap", säger Ingela Rauhala, skolchef i Hudiksvalls kommun.

UR: Jakten på det demokratiska klassrummet

2013-05-30
Hur utbildar man bäst framtidens demokratiska och välutbildade medborgare? På Bucklands Beach Intermediate School i Auckland införde rektorn i slutet av 90-talet utbildningsmodellen "Learning to learn". I modellen sätter eleverna egna mål för sitt lärande. Genom medvetenhet om sin egen kunskapsutveckling ska eleverna se mål och mening med skolan och få ökad studiemotivation.

Rektorn som trivs bäst i klassrummet

2013-05-30
Pedagogiskt ledarskap i praktiken. I en serie artiklar följer vi skolledare och deras arbete med att utveckla sin verksamhet. Den här gången besöker vi en gymnasieskola i Salem, strax utanför Stockholm.

Utvecklar IT i undervisningen elevernas lärande?

2013-05-29
Hur kan man ta reda på om användningen av IT i undervisningen utvecklar skolans verksamhet, lärarnas undervisning och elevernas lärande? Pedagogikprofessorn Rune Krumsvik vid Universitetet i Bergen och hans forskargrupp har identifierat och utvecklat indikatorer som kan göra detta möjligt i ett projekt, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

UR: Skolministeriet - Svårtolkade betyg?

2013-05-29
När niondeklassarna slutar högstadiet i sommar är de den första kullen som får slutbetyg enligt det nya betygssystemet. Hur har övergången gått? Har farhågorna som lyftes fram när de nya skalorna presenterades lagt sig eller besannats? Vi träffar elever, lärare och rektorer.