Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1659 av 1797

"Svenska skolan bättre ur ett finländskt perspektiv"

2013-05-22
Sverige har säkert en del att lära av Finland på skolans område. Men det vore dumt att kasta bort det som vi gör bra utifrån en önskan att få lika bra provresultat som Finland i nästa Pisa-test. Det finns fler mått på hur bra skolan är och dessa måste också användas, skriver Fredrik Strandgren, rektor.

Superpedagogen togs ner på jorden

2013-05-22
Jag hade initierat ett skrivprojekt i min klass. Det skulle omfatta åtta kapitel och eleverna hade tre givna inledningar som de kunde välja mellan. När jag läste ett av Lennys kapitel stannade jag till. Han hade använt ordet "mongo" när hans huvudperson refererade till en motståndare i en fotbollsmatch, skriver Mikael Ekström, grundskollärare, i en krönika.

Hon anar ljuset

2013-05-22
Vidga vyerna. Alla hon pratat med uttrycker någon form av missnöje. Kanske är det inom olika områden och på olika sätt, men fritidspedagogerna i hennes studie saknar ofta bekräftelse och tid att utföra ett bra arbete. Men det finns en ljusning, säger Birgit Andersson, nyligen disputerad doktorand vid Umeå universitet.

E-Math ska förbättra kunskaperna i matematik på gymnasienivå

2013-05-22
EU-projektet E-Math, där Åbo Akademi är partner, väckte stort intresse på ITK-dagarna i Tavastehus, Finland. E-Math är ett forskningsprojekt som har pågått sedan år 2011 med målet att förbättra matematikkunskaperna på gymnasienivå. Projektets läroböcker är de första som gör det möjligt att räkna matematik och göra uppgifter på datorn.