Sverige har mycket spännande praktiknära forskning på gång - forskning som kan lösa problem i svensk skola. Men samtidigt som skolan står inför extrema utmaningar minskar andelen anslag för utbildningsvetenskaplig forskning, paradoxalt nog. Det skriver Maria Bengtsson Hurtig, lärare, specialpedagog, utvecklingsledare och förstelärare, i ett blogginlägg.
När julen närmar sig kommer debatten om hur de religiösa högtiderna ska uppmärksammas som ett julkort på posten. Fira eller skippa alla högtider i skolan – hur ska rektorerna tänka?
Begreppet 'förädlingsvärde' hörs alltmer i den politiska debatten om skolan och flera aktörer ser det som ett nödvändigt mått för att säkerställa skolsystemets kvalitet och för att kunna hålla skolor ansvariga. Men att införa förädlingsvärde (ett mått av elevers kunskapsutveckling över tid) i vår nations skolsystem skulle vara ett oansvarigt experimenterande, varnar läraren Rickard Öman.
I denna artikel beskrivs förskolebarns deltagande i aktiviteter där digitala resurser i form av kameror används i förskolan. Samtliga barn blir medskapare genom tillgång till de digitala resurserna och resultatet visar att tid blir en viktig aspekt.
Forskning kan genomföras av olika anledningar, skriver Anders Jönsson och Pernilla Lundgren med anledning av tre forskares kritik mot trender i skolan.
Fra 2007 til 2014 fikk barne- og ungdomsskoleelever tilbud om gratis frukt, som skulle føre til bedre læring. Tendensen var nesten det motsatte, ifølge FHI.
Ämnesspråket i idrott och hälsas kursplaner är vagt, liksom i läromedlen. Särskilt gällande språket i hälsodelen. Konsekvensen kan bli ett snedvridet ämne som påverkar både likvärdighet och ämnesinnehåll, enligt ny forskning.
Vad vi betraktar som föremål för undersökning, som redskap för förståelse och som pedagogiskt relevant, tenderar att korrelera med skolämnenas kunskapshierarkier. Åsa Delblanc slår här ett slag för skönlitteraturen i förskolan.
Mellanstadieeleverna skrev längre texter, med ett mer komplext och varierat språk. Det lyckade resultatet av studien Skrivande som näring för demokratin, resulterar nu i en bok som riktar sig till lärare och lärarstudenter.
En uppsättning konkreta verktyg för att kartlägga, förebygga och åtgärda alla typer av genusbaserat våld vid universitet. Det är resultatet av ett treårigt EU-projekt som nu avslutas.