Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1660 av 1797

Ny samverkansmodell mot barns ohälsa

2013-05-22
Nu lanseras Nordiska Livsstilsverkstan som ska hjälpa föräldrar att tillsammans med förskole- och hälsopersonal öka kunskapen om sambandet mellan livsstil och hälsa. Bakom projektet står professor Karin C Ringsberg, vid Nordic School of Public Health NHV.

Kvinnor diskrimineras på lärosätena

2013-05-22
Det är lika svårt för en kvinna att avancera i forskarkarriären och bli professor idag som det var för 20 år sedan. En rad faktorer talar för att kvinnor missgynnas inom akademin, hävdar sociologerna Rickard Danell och Mikael Hjerm.

Nordens historia under förhandling

2013-05-21
I en ny avhandling från Umeå universitet står föreningarna Nordens försök att säkerställa att de nordiska läroböckerna i historia skrevs i en nordistisk anda i centrum. Studien visar hur försöken att arbeta fram en gränsöverskridande historia utvecklades till ett försvar av den nationella historien med fokus på just de gränser som skulle överskridas.

Fritidshemmets dag stundar

2013-05-21
Fritidshemmets dag ger oss möjlighet att rikta fokus mot fritidshemmet och fritidspedagogiken som en viktig del av grundskolan, och lyfta fram dess betydelse för elevers möjligheter att utveckla sina förmågor. Det skriver Cecilia Larsson, ledamot i Lärarförbundets styrelse.

Forskarutbildade lärare ny resurs i skolutveckling

2013-05-21
Lärare med forskarutbildning kan bli en ny resurs att räkna med i skolans utvecklingsarbete. Mycket tack vare nationella satsningar på forskarskolor för lärare och flera kommunsatsningar finns numera över hundra forskarutbildade lärare bara i Skåne.

Klen hjälp i den naturvetenskapliga undervisningen

2013-05-20
I förskolans och skolans naturvetenskapliga undervisning använder lärarna modeller av naturfenomen som om de vore självillustrerande. Barnen lämnas till stor del i sticket och förväntas koppla samman egna observationer med de teoretiska modellerna. Det visar Monica Haraldsson Strängs avhandling.

Internationellt: What if Finland’s great teachers taught in U.S. schools?

2013-05-20
Pasi Sahlberg, one of the world’s leading experts on school reform and author of “Finnish Lessons: What Can the World Learn About Educational Change in Finland?”, writes in The Washington Post: Is the emphasis that American school reformers put on “teacher effectiveness” really the best approach to improving student achievement?
Forskning och utveckling kategorier

Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer

2013-05-19
Undervisningen i träningsskolan präglas av en individualistisk snarare än en kommunikativ syn på lärande, vilket medför att eleverna intar en passiv position i förhållande till sin omgivning. Det menar Daniel Östlund som forskat om träningsskolan – en form av grundsärskoleutbildning som sällan uppmärksammas i svensk utbildningsforskning.

Digitala historiehjälpmedel måste vara meningsskapande

2013-05-17
Både digitaliserade källor och digitala skapandeverktyg kan fungera utvecklande i historieundervisning men då behöver vissa kriterier vara uppfyllda. Bland annat måste det material som används vara meningsskapande, visar Cathrin Backman Löfgrens licentiatavhandling.