Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik, åker runt i världen och pratar om vikten av att kunna erbjuda barn i förskolan rätten att utvecklas på ett bra sätt.
Barn får tåla allt mer, allt längre ner i åldrarna. Vad får det för konsekvenser när barn inte får det som vi vet att de behöver för sin allsidiga utveckling? Det frågar sig Ylva Ellneby, förskollärare och specialpedagog.
How do students best pick up languages? Martin Williams talks to academics, teachers and multi-lingual speakers to find out about the science of learning a language.
Organiserad lek. På Ängåsskolan i Västra Frölunda satsar man på utomhuslekar på lunchrasten. Aktiviteterna ska leda till förbättrade studieresultat, färre bråk och bättre hälsa hos eleverna.
Vad är det som leder till lärande? Hur kan vi utnyttja detta i svensk skola? En debatt om det är hårda fakta och en fast struktur eller stimulans av den inre motivationen som gör att elever lär sig.
Fem ämnen vid Umeå universitet hamnar högt upp på listan när världens bästa lärosäten rankas ämnesvis i QS World University Rankings by Subject 2013. Bland annat har ämnet pedagogik/utbildningsvetenskap vid Umeå universitet klättrat upp på listan för första gången.
Den klassiska kulramen spelar en huvudroll när ettorna i Oxhagsskolan lär sig matematik. Med högt tempo och varierade uppgifter hålls koncentrationen på topp.
Ju intressantare fall, desto mer lär man sig. Det tyckte eleverna i projektet Naturvetenskap för livet som fick arbeta med aktuella samhällsfrågor i NO-undervisningen.