Ulf Jämterud är lärare i historia och religionskunskap vid Bromma gymnasium. Han tycker det är viktigt att utveckla elevernas förmåga till källkritik när det gäller Internet och sociala medier. (webb-tv)
Samtidigt som kursplaner i matematik fokuserar alltmer på matematiska förmågor saknas beskrivningar av hur dessa förmågor ska utvecklas hos elever. I en avhandling vid Göteborgs universitet utvecklas verktyg för att fånga matematiska kompetenser hos barn och ungdomar.
Boken "Musikvetenskap för förskolan" som vänder sig till utbildning och fortbildning är den andra i en serie som började med Utbildningsvetenskap för förskolan, och är ett svar på kravet på vetenskapsbaserad verksamhet.
När forskarutbildningen stramas upp ställs nya krav på handledarna. Två unga handledare som forskar inom kemi och biologi berättar om sina erfarenheter i en artikel i tidningen Curie.
Vilken utbildning och vilket stöd behöver lärare för att framgångsrikt kunna stödja elevernas lärande i statistik? Den frågan har The American Statistical Association (ASA) och The National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) svarat på.
Barn vill bli hörda och tagna på allvar och det är också viktigt för att de ska må bra. En nyckelroll i det sammanhanget spelar skolsköterskan. Boken "Skolsköterskans hälsofrämjande arbete" lyfter fram aktuell forskning på området.
En jämförelse mellan pedagogiken i Sverige och Frankrike decennierna kring 1900 visar att båda länderna gjorde skillnad mellan elever från olika befolkningsgrupper. Resultaten presenteras i en ny avhandling i idé- och lärdomshistoria från Göteborgs universitet.
Vetenskapsrådets styrelse har beslutat att utse professor Eva Björck-Åkesson till huvudsekreterare vid utbildningsvetenskapliga kommittén. Hon efterträder professor Elisabet Nihlfors den 1 juli.
Båtar rors på stormande hav, Petronella från Plaskeby kommer på besök och blixtar och dunder dånar på trummor. När ett gäng förskollärare inspirerar varandra, kan precis vad som helst hända.
South Korea’s schools couldn’t be more different than Finland’s, yet their results on the PISA exams are similarly sensational. In the latest results, South Korea ranked second in reading (just behind Shanghai, China who participated as a city), fourth in math and sixth in science.