Over the years, there have been a lot of claims about the benefits of the arts on the mind: Listening to Mozart makes you smarter; playing an instrument makes you better at math. One program — funded in part by the federal government — is putting these theories to the test.
Författarna till denna artikel analyserar de strukturer och mekanismer som gjort pedagogisk framgång möjlig för missgynnade elever med turkisk etnisk bakgrund i Frankrike och Nederländerna.
Hallå där Åke Grönlund, professor på Örebro universitet, som har forskat på hur barn lär sig läsa snabbare med it-stöd. Varför är det lättare att lära sig läsa och skriva genom att skriva på surfplatta eller pc?
Lärarna Monika Elgholm och Johan Erlandsson på ESS-Gymnasiet jobbar med så kallade dropouts. Tillsammans har de ”räddat” flera från den isolerade hemmamiljön – och sparat samhället många tiotals miljoner.
Fifth-grade teacher Kyle Redford has questions about using iPads in the classroom and adopting other technology but fears being labeled a "technophobe."
Vi behöver ett starkt lärarfack, inte två. Det säger Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, i ett samtal om hur svensk skola bör reformeras för att utvecklas. Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet, tycker att det behövs mer tid och resurser i klassrummen. (webb-tv)
Hur kan man förbättra rektorns roll? Vad behöver ändras i klassrumssituationen? Detta är några av frågorna som tas upp när lärarna Andreas Hernvald och Anne-Marie Körling diskuterar hur skolan skall vända trenden av försämrade resultat. (webb-tv)
Norska skolbarn förbättrar sina resultat i internationella jämförelser. Anne-Berit Kavli, internationell chef för norska utbildningsmyndigheten, menar att det bland annat beror på att Norge infört en läroplansreform och nationella prov. (webb-tv)
Är lärarkompetensen medfödd eller går den att utveckla? Daniel Sundberg, docent, och Jan Håkansson, lektor vid institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, diskuterar vad som enligt forskningen kännetecknar framgångsrika lärare. (webb-tv)
Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet.