Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1678 av 1798

Mira Banjac: Miljön som talar

2013-04-15
Min uppfattning är att alla rum och miljöer kommunicerar något. En varm sandstrand säger att det är dags att ta av sig skorna och gå barfota, och en förskola bör alltid säga att det finns mängder av rum för lekfullt lärande, skriver Mira Banjac i en krönika.

Ta makten över miljön

2013-04-15
Mögel, flytt och sparkrav. Yttre faktorer styr miljön mer än förskollärarna, upplever forskaren Maria Bjerneby Häll som studerar förskolemiljöer. Gammal är också äldst, en sliten förskola kan tillåta mer kreativitet än en nybyggd, säger hon.

Klassrummet som lockar till lek

2013-04-15
I Anette Hansens förskoleklass står leken i fokus. Inomhusmiljön är därför noga genomtänkt för att stimulera ett lekfullt lärande. "En del förskoleklasser jobbar väldigt skolinriktat, men man kan få in många skolämnen i leken utan att barnen tänker på det", menar Anette Hansen.

Ett magiskt rum

2013-04-15
Vid första anblicken ser det inte så märkvärdigt ut. Men skenet bedrar. Allrummet i Skattegårdsvägens förskola har magiska förvandlingsmöjligheter.

Ipad höjer motivationen i skolan

2013-04-15
Ipad i skolan hjälper lärarna att motivera eleverna. Men den måste vara personlig och den fungerar inte som ersättare till den vanliga pc:n. Det visar en utvärdering som Stockholms stad genomfört.