Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1681 av 1798

Internationellt: School Budgets and Social Media: Leaders at the Edge

2013-04-09
School leaders should look beyond school newsletters - and even e-mail and websites - to social media as a tool for promoting a two-way conversation and garnering public support for education and school budgets, Douglas W. Huntley, superintendent of Queensbury Union Free School District in New York, writes in this blog post.

Högre utbildning när arbetsmarknaden sviker

2013-04-09
Barn till invandrade föräldrar skaffar sig en högskoleutbildning i större utsträckning är barn till svenskfödda föräldrar med samma utbildningsnivå. Tendensen är särskilt stark när föräldrarna diskrimineras på arbetsmarknaden.

OECD/Pisa tar steget ner i skola och klassrum

2013-04-09
OECD har med utgångspunkt i Pisa, i samarbete med olika intressenter i USA, utvecklat ett nytt utvärderingsinstrument, The OECD Test for Schools. Testet är planerat att börja användas i USA i september 2013. OECD förhandlar nu med fler länder.

Visa verktygen – inte svaren

2013-04-09
Hur ska man egentligen göra för att handleda elever som fastnat i Google-träsket och Wikipediafällan? I skolbiblioteket vid Nacka gymnasium är delaktighet och diskussion nyckelord för att få söksäkra elever.

Källkritik i praktiken – lättare sagt än gjort

2013-04-09
Digitala lärmiljöer kan vara en hjälp. Att söka kunskap i böcker och skriva på papper är fortfarande det vanliga i dagens skola. Men vem lär de unga att använda digitala medier? Det frågar sig Cathrin Backman-Löfgren i sin licentiatavhandling, där hon undersöker gymnasieelevers historiska tänkande när de arbetar i en digital miljö.

Internationellt: Brain games are bogus

2013-04-09
A decade ago, a young Swedish researcher named Torkel Klingberg made a spectacular discovery. He gave a group of children computer games designed to boost their memory, and, after weeks of play, the kids showed improvements not only in memory but in overall intellectual ability.

Svenskläraren har redan redskapen

2013-04-08
Informationssamhället har satt tydliga spår i läroplanerna. I nästan alla ämnen, både i grundskolan och gymnasiet, betonas källkritisk kompetens. Så vad är då källkritik i svenska? Kanske helt enkelt ett förhållningssätt som bäst kan gestaltas av läraren själv.