Trust and transparency are keys to helping Finland maintain professionalism among teachers and encourage students to find their voice in the education system, asserts Brandon Wiley, director of Asia Society's International Studies Schools Network.
Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder blandt andet på lektiehjælp, it-redskaber og kompetente lærere, konkluderer en ny undersøgelse.
Bedömning för lärande brukar lyftas fram som ett sätt att öka elevers lärande. Samtidig har få studier gjorts gällande formativ bedömning och dess eventuella effekter i svensk skola. En avhandling av Andrei Balan är därför extra intressant och relevant.
I en internationell studie som mäter bland annat attityder och värderingar, ICCS 2009, var finska elever i topp kunskapsmässigt men däremot bland de sämsta vad gäller nutida och framtida samhällsdeltagande.
Vad orsakar depressioner hos unga? Heléne Zetterström Dahlqvist, forskare i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet, har studerat hälsan hos pojkar och flickor i skolår 7-9. Hon beskriver ett starkt samband mellan pyskisk ohälsa och mobbning och sexuella trakasserier (webb-tv).
Många elever mår dåligt på grund av oroligheter på skolan – oroligheter som beror på ojämlika markrelationer. Forskaren Hedi Carleby menar att flickor har dubbelt så stor risk att utveckla psykisk ohälsa och lågt deltagande i klassrummet (webb-tv).
Malin Westermark är lärare på Sundsvalls Montessoriskola för en klass med ettor och tvåor. Hela förmiddagen består av ett arbetspass och barnen är med och planerar arbetet (webb-radio).
Umeå universitet rankas som nummer ett i Sverige och nummer tre i Europa i enkätundersökningen International Student Barometer. Enkäten är besvarad av internationella studenter från 193 lärosäten runt om i världen.
En bokstav löper genom hela veckan i första klass i Staffanstorp. ABC-temat löper över hela första skolåret. Varje vecka presenteras ett nytt tema och en ny bokstav.