Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1691 av 1798

Matte i kampen för överlevnad

2013-03-18
Matematik med verklighetsanknytning. Det är vad lärarna på Nybyggeskolan i Västerås vill uppnå med sitt lajvprojekt i matematik som utspelar sig i en värld i kaos. Eleverna ska hitta lösningar på olika utmaningar, tillsammans.

Ny utbildning till behandlingspedagog

2013-03-18
Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) blir huvudman för en ny yrkeshögskoleutbildning till behandlingspedagog för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Utbildningen kommer att vara förlagd till Eksjö och startar i höst.

Nätbaserad utbildning på universitet och högskolor

2013-03-18
Inés Casanovas har skrivit en doktorsavhandling som handlar om nätbaserad utbildning vid högskolor och universitet. En av avhandlingens övergripande slutsatser är att nätbaserad utbildning fortfarande är långt ifrån att institutionaliseras.

Barns riskbilder i ny rapport

2013-03-18
Riskforskaren Erika Wall vid Mittuniversitetet presenterar nu resultatet av sitt massexperiment "Riskbilden" som pågick över hela landet i höstas. Drygt 700 barn har fotograferat risker i sin vardag.

Barnaministeriet Dokumentär - Höjdpunkter 2012

2013-03-18
De bästa bitarna från några av det gångna årets radiodokumentärer från Utbildningsradion. Det handlar om maktlösheten av att bli offer för det sociala arvet, att skolka men att få en ny chans på en skola med internat och att avtjäna sitt straff i form av ungdomstjänst (webb-radio).

Djur får oss att må bra

2013-03-18
Att många barn är förtjusta i att umgås med djur är ett välkänt faktum. Skälen är flera och forskning har visat att åtminstone ett är fysiologiskt.

UR Samtiden - Unga forskare föreläser - Matematiska amöbor

2013-03-18
Matematiska amöbor har ingenting att göra med biologiska amöbor, men de kan användas i fysikens strängteori för att förklara universum - och också förklara hur sockret i ditt kaffe bryts ned. Anna Broms från Lunds universitet berättar. Inspelat den 7 december 2012. Arrangör: Stockholm International Youth Science Seminar.