Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1732 av 1798

"Flippat klassrum" ger flexiblare språkundervisning

2012-12-21
"Flipped classroom" innebär att studenterna får webbaserade genomgångar istället för traditionell föreläsning. Una Cunningham vid Institutionen för språkdidaktik använder sig av denna undervisningsmetod som gör att seminarietiden istället kan användas till frågor och diskussioner.

Malaguzzipriset till Ebba Theorell

2012-12-21
Ebba Theorell, forskningsassistent vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, får Malaguzzipriset. Priset är till för att ge fler svenska pedagoger möjlighet till inspiration och fördjupad kunskap om Reggio Emilia.

Estetiska lärprocesser i teori och praktik

2012-12-19
Estetiskt lärande ska gå som en röd tråd genom utbildningen. Men hur omsätter man det i praktiken? Det diskuteras i projektet Estetiska lärprocesser, som initierats av Regionalt utvecklingscentrum (RUC) vid Karlstads universitet (pdf – scrolla till s 13).

Allt fler väljer att studera utomlands

2012-12-18
Förra läsåret studerade 27 700 svenska studenter utomlands via utbytesprogram eller på egen hand som freemover-studenter. Samtidigt minskade antalet utländska studenter som kommer till Sverige för att studera som en följd av att studieavgifter införts för freemover-studenter från länder utanför EU/ESS.

Vad får unga att begå brott?

2012-12-18
Nytt forskningsprojekt sätter fokus på hur samspelet mellan individuella egenskaper och de sociala miljöer man vistas i påverkar ungdomars beslut att begå brott. Projektet leds av professor Marie Torstensson Levander, Malmö högskola, och ska jämföra förhållandena i Sverige och Storbritannien.

Förhandling väg till kvalificerat lärande

2012-12-18
Hur kan utbildning och undervisning organiseras för att möta framtidens utmaningar? Det undersöker Patrik Lilja i sin avhandling. "Grundidén är att lärandet organiseras som en process där elever ställer frågor, utför undersökningar, skapar produkter av olika slag, diskuterar och reflekterar", säger Patrik Lilja.

Lärarforskning får miljonstöd

2012-12-18
Lärarna i den svenska skolan mår allt sämre och många slutar jobba i förtid. Carola Ailis forskar om hur skolans arbetsorganisation kan förbättras så att den ger lärarna de bästa möjligheterna att bedriva undervisning. Nu har projektet fått tre miljoner kronor i bidrag.