Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1734 av 1798

Hårdvaluta för bra mattelärare

2012-12-13
I antologin "Lära och undervisa. Matematik från förskoleklass till åk 6" får du tydligt förklarat vad som krävs för att du ska bli nyfiken, vetgirig, lyssnande och ifrågasättande när du skapar din undervisning. Det skriver Kerstin Pålsson i en recension.

Ny forskning: Svenska pojkar snällast

2012-12-13
Svenska pojkar i åldrarna 7-10 år slåss minst av alla pojkar i en internationell forskningsstudie med nio länder världen över. Universitetslektor Emma Sorbring, Högskolan Väst, har lett den svenska delen av undersökningen.

Mathematicians tackle global issues

2012-12-12
More than 100 academic institutions and scholarly societies have joined in a major world-wide initiative that will highlight the contributions made by mathematics in tackling global problems, including natural disasters such as hurricanes, earthquakes, climate change and pandemics.

Stockholms universitet satsar på fler kvinnliga professorer

2012-12-12
Stockholms universitet nöjer sig inte med att ha näst högst andel kvinnliga professorer i landet. Nu satsar universitetet 15 miljoner på att öka andelen kvinnor genom att erbjuda mer tid till forskning för kvinnliga forskare och för rekrytering av kvinnliga gästprofessorer.

Norge: Ny lärarutbildning med fokus på ämneskunnande

2012-12-12
Bare to år etter at ny lærerutdanning ble innført i Norge, vil alle stortingspartier unntatt Senterpartiet forandre den. Partiene vil gjøre lærerutdanning til en femårig masterutdanning, som i Finland. Man vill ha "lærere med større fagkunnskaper og mer erfaring fra forskning".

Forskningsfrågan – elever som undersöker och lär

2012-12-12
Varför får elever inte chansen att jobba mer forskande? Inom problembaserat lärande (PBL) söker eleven aktivt information, istället för att läraren ska förklara alla sammanhang. Hur moderna digitala läromedel kan stödja just detta arbetssätt är dagens fråga, menar Mats Brenner.

Skolan – en mötesplats för alla?

2012-12-12
Trots att den svenska skolan ska vara en mötesplats för alla så används beteckningar på såväl språk som sociala grupper för att dra gränser och kategorisera. Det skriver Sangeeta Bagga-Gupta, professor i pedagogik vid Örebro universitet, i två nya internationella böcker.