Unga tjejer kan dansa sig till en bättre psykisk hälsa. Symtom som depression, stress, trötthet och huvudvärk minskar av regelbunden dans. Det visar en studie som gjorts av Anna Duberg vid Örebro universitet.
I grundskolans nya styrdokument går det att ringa in fem förmågor som är vanligast. Om lärare i alla ämnen fokuserar på "The Big 5" kommer elever lättare att nå målen, menar Göran Svanelid. Se hans föreläsning här (webb-tv).
Digital kompetens är i dag lika viktig som att kunna läsa och skriva. Det säger Annika Käck, processledare på Stockholms universitet för det så kallade LIKA-projektet.
Ännu en gång arrangerar Stockholms universitet Matte/NO-biennetten. Konferensen kommer gå av stapeln i Stockholm den 26 januari 2013. Inledningstalare är professor Hans Rosling, KI, som kommer tala om en faktabaserad världssyn. Över hundra talare är redo att presentera den senaste forskningen inom matematik- och NO-didaktik.
Språkstudion är en fristående enhet inom Institutionen för språkdidaktik och en resurs för alla studenter som studerar språkämnen vid Stockholms universitet. Under hösten har flera nya aktiviteter startats och mer är på gång.
Flera forskningsresultat pekar på samma sak: Kondition, motorik och rörelse är viktigt för elevers förmåga att ta till sig teoretiska ämnen. Särskilt viktigt är det när det handlar om logiskt tänkande, som ämnet matematik baseras på.
Jag har tidigare uppmärksammat bristen på språkdidaktisk forskning i allmänhet och forskning som handlar om andra språk än engelska i synnerhet. Men nu har det hänt! Jörgen Tholin har läst Alastair Henrys avhandling om elevernas motivation och språk.
Användningen av sociala medier stimulerar till elevaktivitet och produktion, men bilden av sociala medier som snabba, enkla och intuitiva behöver nyanseras. Det visar en ny avhandling från Luleå Tekniska universitet.
By next October, every higher education institution in the United Kingdom will have to prove its "impact" on public life. And an awful lot of research money is at stake. What will that mean for postgrad researchers?
Att barn tillbringar mycket tid på nätet behöver inte betyda att de har problem relaterade till sin internetanvändning. Det visar en ny rapport från det europeiska forskningsnätverket EU Kids Online, där man tittat på användning av internet i åldrarna 11-16 år. Läs hela rapporten här (pdf).