Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1744 av 1798

Att konstruera begåvning – debatten om IQ

2012-11-08
Frågan om intelligensmätningar har länge varit ett hett debatterat ämne, särskilt från slutet av 1960-talet och framåt. Diskussionen har bland annat handlat om vilka konsekvenser som mätningarna haft för olika grupper i samhället. I Thom Axelssons artikel analyserar han debatten om dessa mätningar.

Provfri matematik – bedömning i praktiken

2012-11-08
Hjälp eleverna att förstå formativ bedömning genom hur du uttrycker dig. Använd inte otydliga fraser som "utveckla dig muntligt" – de ger varken ledtrådar om elevens behov eller om hur eleven ska agera för att träna upp sig, skriver läraren Tommy Lucassi. Här är 28 fraser som leder eleven rätt.

Ovanligt med elevinflytande i gymnasieskolan

2012-11-08
Elever strävar sällan efter att få inflytande i skolan. Dessutom betonar innehåll och former i skolans undervisning framtida inflytande snarare än inflytande i den aktuella undervisningen, visar en ny avhandling av Per-Åke Rosvall.

Nya professorer vid Stockholms universitet

2012-11-07
Camilla Bardel anställs som professor i italienska och Thomas Johnen som professor i portugisiska, och Tina Overton anställs som gästprofessor vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet.

Ny rolle for bibliotekaren

2012-11-07
Når en bibliotekar går inn som medlem av en forskergruppe, gir det bedre litteratursøk og kildehenvisninger. Forskningsprosjektet "Barnehagens rom" ble ledet fra Høgskolen i Vestfold.

Sätter vetenskapligt ljus på montessoripedagogiken

2012-11-07
Montessoriundervisning ges vid mer än 600 grundskolor i Sverige och vid ett stort antal förskolor. En ny avhandling undersöker hur lärandet egentligen går till när barnen möter det speciella sinnestränande materiel som utmärker montessoripedagogiken.

Miljonbidrag till studie om forskande skola

2012-11-07
Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation, har tilldelats 6,5 miljoner kronor från Vetenskapsrådet. Pengarna ska gå till forskningsprojektet "En skola på vetenskaplig grund - med forskande lärare".