Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1746 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Nya rön används inte i skolan

2012-10-31
Kunskapen om hur hjärnan lär sig nya saker har ökat snabbt på senare år. Men hur undervisningen bedrivs i skolorna är fortfarande extremt lite påverkat av forskningen om hur hjärnan lär sig saker. Det menar Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.

En avhandling på två minuter

2012-10-31
Hur ska klyftan mellan den akademiska världen och allmänheten överbryggas? Jorge Cham, skaparen av den tecknade webbserien PhDcomics, utmanade nyligen världens doktorander att förklara sin forskning på två minuter för en bredare publik. Riccardo Guidi, doktorand vid Karolinska institutet, var en av dem som ställde upp i tävlingen.

Med fokus på förskolans språkmiljö

2012-10-31
Anette Sandberg är professor i pedagogik med inriktning mot förskolan vid Mälardalens Högskola. Tillsammans med projektdeltagare från Högskolan i Jönköping och Norrköpings universitet arbetar hon med studien Förskolan som barns språkmiljö, som finansieras av Vetenskapsrådet.

Nytt projekt om hur läroböcker i historia används

2012-10-31
Den tyska forskningsfinansiären Leibniz Association har beslutat att finansiera forskningsprojektet "Networking for the Practice Turn in Textbook Research: Comparative Classroom Studies in History Education". Projektet leds från Georg Eckert-institutet för internationell läroboksforskning i Braunschweig, Tyskland, och bygger på samarbete mellan forskargrupper i Tyskland, Sverige och Schweiz.

Forskning av lärare för lärare

2012-10-31
Forskning om skola och undervisning har ofta svårt att nå ut till dem det berör, lärarna. Med den vetskapen presenterar fjorton forskande lärare sin forskning för lärarkollegor i den nya antologin "Forskning för och av lärare. 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap".

Stöd från rektor gör lärare mer positiva till IT

2012-10-31
Om skolledningen stödjer IT-utvecklingen blir lärarna mer positivt inställda till digitala medier i undervisningen. Det visar både en norsk och en engelsk undersökning. Det finns också ett samband mellan lägre betygsnivåer, skolans sociala kontext och hur lärare uppfattar fördelar med IT, visar den engelska studien.

Samtal som svetsar samman

2012-10-31
Kan en bebis vara ond? Har tjejer tuffa tatueringar och skulle en kille verkligen vilja ha ett hjärta på magen? Det är några funderingar som vädras när förskoleklassen i Norrtälje samlas till ett sokratiskt samtal.

De hittar språket med sin egen modell

2012-10-31
De har färre svensklektioner men mer svenska inom ramen för andra ämnen – och höga förväntningar på att eleverna kan lyckas. Dammhagskolan i Landskrona utgår från forskning när de tar ett helhetsgrepp i undervisningen i svenska och svenska som andraspråk.

Rätt nycklar låser upp texten

2012-10-31
Med strategier för läsförståelse blir eleverna bättre läsare. Det såg Laila Guvå i en learning study. Nu använder hon kunskaperna i sin undervisning.