Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1757 av 1798

Att skärpa den praktiska blicken – handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU

2012-09-11
Kan lärarstudenter skärpa "den praktiska blicken" med metoder, designade för att ge handledarna skärpt förmåga att styra uppmärksamheten mot de praktiska och så kallade tysta delarna av det egna kunnandet? Det undersöker artikelförfattarna i denna artikel.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) – En arena för lärarstudenter att utveckla sin ledarskapsförmåga

2012-09-06
Det går att läsa om ledarskap, men att utöva ledarskap måste tränas i praktiken. I en artikel om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) diskuterar och problematiserar artikelförfattarna hur lärarstudenters ledarskap kommer till uttryck och vad som påverkar möjligheterna att kunna utveckla ledarskap.

Internationellt: Study: Dumb Robots Cause Students To Learn More Quickly

2012-09-06
Students learn faster when learning from robots that make mistakes. The counter-intuitive study finds that Japanese children learn English quicker when they correct the intentional translation errors of a toy robot–exploiting a well-known fact among educators that students learn best when they help teach others. Robots that appeared to “learn” from the instruction of their human instructors…

Internationellt: Skolen er ikke problemet

2012-09-06
Vanskelige familieforhold er det største problemet når ungdommer dropper ut av videregående skole. Det kommer frem når ungdommer selv forklarer hvorfor de avbrøt skolegangen i en undersøkelse av Sidsel Natland ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Elever har stort intresse för naturvetenskap

2012-09-06
I skolan är elevernas ointresse för naturvetenskap och teknik ett problem, men eleverna tycker själva att de har ett stort intresse. Med det som utgångspunkt finns goda möjligheter att utveckla undervisningen, visar en ny avhandling från Linköpings universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Succé när skola valde bort särlösning

2012-09-04
Nossebro skola i Essunga kommun i Västergötland har fått mycket uppmärksamhet för sitt förändrade arbetssätt kring elever i behov av särskilt stöd. Åtgärderna ligger helt i linje med vad som föreskrivs i FN:s konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Allt är matematik

2012-09-04
Marcus de Sautoy, professor i matematik vid Oxfords Universitet, har startat en ny webbsida med namnet "Everything is mathematical" i samarbete med tidningen The Times. Varje vecka presenteras ett nytt matematiskt problem.

Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse

2012-09-04
Forskningsbaserat arbete utifrån gemensam tankestil, där inkludering är viktig del, har lett till den höga måluppfyllelsen för Nossebro skola i Essunga kommun i Västra Götaland. Detta enligt den första rapporteringen i en forskningsstudie av Elisabeth och Bengt Persson, båda vid Högskolan i Borås.