Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1758 av 1798

Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse

2012-09-04
Forskningsbaserat arbete utifrån gemensam tankestil, där inkludering är viktig del, har lett till den höga måluppfyllelsen för Nossebro skola i Essunga kommun i Västra Götaland. Detta enligt den första rapporteringen i en forskningsstudie av Elisabeth och Bengt Persson, båda vid Högskolan i Borås.

The Flipped Classroom – Så gör jag

2012-09-04
Läraren Daniel Barker berättar på sin blogg om hur han gick till väga när han "flippade" sitt klassrum. "Man kan säga att jag har gått från att vara i centrum, längst fram i klassrummet, till att nu finnas bland eleverna", skriver han.
Forskning och utveckling kategorier

DAMP, ADHD och DCD – ny studie om tio års debatt om diagnoser, neuropsykiatri och skolan

2012-09-03
Vad föregick det kraftigt ökande neuropsykiatriska diagnosticerandet av elever med inlärningsproblem och beteendestörningar i Sveriges skolor? En studie vid Göteborgs universitet redovisar bland annat den specifikt medicinska bild av grundskolan som framträder bland förespråkare och motståndare under kontroversen om DAMP.

Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse

2012-08-31
Ett forskningsbaserat arbetssätt, inkluderande arbete och högt ställda förväntningar på elever. Det är några av framgångsfaktorerna bakom den höga måluppfyllelsen för Nossebro skola i Essunga kommun, enligt den första rapporten i en studie av Elisabeth och Bengt Persson vid Högskolan i Borås.

Ny bok: Läsning, läsvanor och läsundersökningar

2012-08-31
Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Boken "Läsning, läsvanor och läsundersökningar" av Ulf Fredriksson och Karin Taube bygger på resultaten från nationella och internationella läsundersökningar och vänder sig till blivande och verksamma lärare.