Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1759 av 1798

Hur ska alla få lära sig och utvecklas i skolan?

2012-08-28
Ett stort forskningsprojekt som rör de mest utsatta eleverna i skolan startar nu på Malmö högskola. Det handlar om hur man ska få alla att lära sig och utvecklas i skolan. – Det duger inte längre att enbart skylla på individen vid skolmisslyckanden, säger Susan Tetler, gästprofessor på Fakulteten för lärande och samhälle.  

Att bygga gemensamma miljöer – delaktighet och lärande genom dialogplanering

2012-08-28
Elever får sällan vara med och påverka hur den egna skol- eller fritidsmiljön utformas. Samtidigt har den fysiska miljön stor betydelse för lärandet. I sin artikel skriver Margareta Herrman och Lena Nilsson om hur dialogplanering för projektering av utemiljön vid en F-9-skola kan öka elevernas delaktighet.

Samarbete på lika villkor ett sätt att få vetenskaplig grund

2012-08-27
Det bästa sättet att ge den matematikdidaktiska forskningen ökad betydelse för skolan är att involvera lärare tillsammans med forskare i samma projekt. Då kommer lärare att få kunskap om vilka frågor som kan besvaras och vilka det inte går att få svar på. Det menar den danske forskaren Mogens Niss.

Antologi samlar kunskap som underlag för utveckling

2012-08-24
Hur upplever elever sitt möte med naturvetenskapen i skolan? Om det handlar en ny antologi där 17 forskare berättar om sina undersökningar. Boken riktar sig främst till lärarstudenter och lärare, men också till läromedelsförfattare och personer med ansvar för utbildningsfrågor.

Klass påverkar barns kontakt med naturen

2012-08-24
Många föräldrar uttrycker oro för att deras barn är utomhus för lite. Men ny forskning från Göteborgs universitet visar att barn ofta har naturkontakt – på vilket sätt påverkas dock av barnets klassbakgrund.