Den muntliga delen i de nationella proven har ökat i betydelse, men många lärare uttrycker att de känner sig osäkra på hur bedömning av muntlighet kan genomföras och hur samtal och tal kan förberedas.
Antalet kvinnliga professorer fortsätter att öka på universiteten och högskolorna i Sverige, enligt Högskoleverket. År 1995 utgjorde kvinnorna åtta procent av professorskåren, i dag utgör de nära en fjärdedel, 23 procent.
Preschool matters a lot. Particularly for low income kids. In Michigan, low income students with one year of preschool were found to do better in school than other low income kids, and positive effects of that early education were seen all the way through 12th grade.
In the Universitas 21 Ranking of higher education systems, United States was rated as the top country, and Sweden as number two. Canada was ranked as number three, Finland number four and Denmark number five. Universitas 21 is a leading global network of research universities.
The Bill & Melinda Gates Foundation is supporting an effort to test the effectiveness of biometric devices that determine whether students are engaged in lessons. The "engagement pedometers," are intended to help teachers more readily understand which students are paying attention.
Termen "kvalitet" och dess koppling till utbildning sammanfattas i Christina Segerholms artikel "The Quality Turn: Political and Methodological Challenges in Contemporary Educational Evaluation and Assessment".
Xavier Pons diskuterar i sin artikel den möjliga kvalitetsvändningen i styrningen av det europeiska utbildningssystemet, bland annat genom att jämföra skolors externa utvärderingsprocesser i tre länder: England, Frankrike och Schweiz.
Laura S. Hamilton, Brian M. Stecher och Kun Yuan har tittar närmare på Standards-based accountability (SBA) och hur detta har påverkat utbildningspolicy i USA under flera decennier.
Det är allmänt vedertaget att prov får "oavsiktliga effekter", men vad som avses med "oavsiktlig" saknas det en djupare insikt om. Peter Dahler-Larsen har studerat vilken påverkan ett nationellt provsystem i Danska för invandrare får för den praktiska verksamheten i en skola i Danmark.
I diskussionen om skärningspunkten mellan kvalitet och bedömning aktualiseras en viktig fråga - den om hur bedömning eftersträvar att stödja kvaliteten på utbildning, skriver Barbara Crossouard i en artikel som bland annat tar upp formativ bedömning i den skotska grundskolan.