En av de största farorna med att använda artificiell intelligens i barns utbildning är risken för att avhumanisera utbildningen. Social interaktion med människor är grundläggande för barns känsla av trygghet och moralisk utveckling, menar Åsa Delblanc, grundskol- och förskollärare samt filosofie doktor i pedagogik vid Malmö universitet.
Universitetsläraren Bibbi Larsliden tyckte att barnböckerna om hållbarhet var alldeles för dystra. Så nu har hon skrivit en egen. – Jag skulle aldrig läsa en bok för förskolebarn som väcker ångest som de inte har, säger hon.
Resultaterne bliver tvivlsomme, når forskere bruger data fra nationale test fra før 2015, advarer eksperter, som mener, at ministeriet bør sætte en stopper for udleveringen af dét, de kalder for fejlbehæftede data.
In a three-year project coordinated by Karolinska Institutet, a method used to improve young people’s wellbeing in India, Kenya, the U.S. and Colombia is being evaluated to see if it can work in other parts of the world.
Matematik är det ämne som eleverna i Kungsbacka har lägst snittbetyg i. Kan man använda VR för att hjälpa eleverna att ta till sig ämnet? I ett unikt projekt som leds av kommunen håller man på att ta fram en forskningsbaserad applikation för just detta.
Det kan fortfarande vara känsligt att prata om ätstörningar och psykisk ohälsa på landets idrottsgymnasier. Även skador är ett svårt ämne. Det visar nya studier som gjorts under ledning av forskare på Linköpings universitet.
Läraren Josefin Ståhlberg beskriver den förändrade skolverklighet som lärare och elever kommer tillbaka till i höst, i och med AI:s intåg på bred front, och efterfrågar ett kraftfullt ledarskap från skolinstitutioner och sakkunniga.
Barn mår bra av att tidigt börja läsa för nöjes skull. Men hur bra? En brittisk studie visar att effekterna är större än man kunnat tro. "Vi blev överraskade av att se hur mycket deras hjärnor utvecklades och hur mycket bättre deras studieresultat blev", säger professor Barbara Sahakian.
I den här rapporten, skriven av skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren, presenteras forskning från USA, England och Chile som finner att skolor som använder No Excuses-modellen ofta lyckas mycket väl kunskapsmässigt. (pdf)
This study performed latent profile analysis from more than 4000 saliva cortisol samples collected from children at the ages of 2 (T1), 3.5 (T2), and 5 years (T3).