Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 221 av 1799

Forskningsutblick: Att stötta socialt leksamspel mellan barn med vuxenledd och kamratbaserad intervention – en fallstudie i fyra förskolor

2023-02-15
Lek mellan barn är viktigt för att barn ska utvecklas socialt och må bra. I den här studien undersöker forskarna en lek- och samspelsintervention som genomfördes på fyra förskolor. Resultatet pekar mot att arbetssättet ökade delaktighet och engagemanget hos de barn som deltog i forskningsstudien.
Forskning och utveckling kategorier

Ny podd om lärarforskning

2023-02-15
Nya ”Lärare och forskning” låter lärare ta del av den senaste resultaten inom pedagogik och didaktik – i poddformat. "Det görs mycket forskning som vi vill bidra till att sprida", säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen, som ligger bakom podden.
Forskning och utveckling kategorier

The antidote to bullying

2023-02-15
Interpersonal harm between students can take many forms, but in an SEL-informed school environment, students can learn how to intervene in instances of bullying and support one another with a variety of strategies that play to their individual strengths and personalities. EL columnists and education professors Douglas Fisher and Nancy Frey look to share the…

Samtal om livet i grundsärskolans högstadium

2023-02-15
Elever som går i grundsärskolan börjar under högstadiet att försöka hitta sin plats i livet. Frågor som är viktiga kan förstärkas eftersom man kan uppleva ett utanförskap och att samhället i stort är inriktat på att prestera och vara effektiv. I ett projekt tillsammans med Luleå tekniska universitet ska grundsärskolan pröva ett nytt verktyg för…

Utbildning för en hållbar framtid – hon söker svaren i religionsundervisningen

2023-02-14
Hur ska vi förbereda våra barn för att rädda sin egen framtid? Den frågan ställer sig Viktoriia Chorna när hon beskriver sitt senaste forskningsprojekt där hon utifrån religionsundervisning tittar närmare på hållbar utveckling i svenska grundskolan under 1900-talet.