The Islamic veil is a subject of intense controversy in many Western countries. In particular, it remains an open question whether banning the veil in schools prevents female Muslim students from engaging in normal schooling, or whether it is a policy that promotes their integration. We shed light on this question by exploring the effects…
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Hur vidareutvecklar man ett meningsfullt lärande för elever i anpassad skola? Nu startar sju skolhuvudmän, i samverkan med forskare från två lärosäten och forskningsinstitutet Ifous, ett nytt program som ska öka insikterna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.
Ett nytt chattverktyg har fått mycket uppmärksamhet. Det bygger på artificiell intelligens och skriver "läskigt bra" och människolikt, enligt en del. Men hur smart är verktyget? Och blir det busenkelt att fuska med uppsatsen nu? Så här säger några forskare.
”Jo, banne mig, jag bedriver undervisning”, utbrast förskolläraren. I sin licentiatuppsats i Barn- och ungdomsvetenskap har doktorand Jenny Henriksson intervjuat flera förskollärare, som vittnar om att undervisningsbegreppet är komplext, mångbottnat och föränderligt.
Grundskolans matematikutvecklare inspirerar och stöttar sina lärarkollegor att tänka nytt i klassrummet. "Vi har ett genuint intresse för att undervisa i matematik och om hur elever lär sig. Det vill vi föra vidare till andra", säger Margareta Laumann, lärare på Frölundaskolan.
”Enskild forskning gör sällan underverk och förändrar världen, men tillsammans kan vi bygga en förbättrad skola för elever och lärare.” Det säger Madeleine Wiker, lektor i idrottsvetenskap och doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Studiegrupper som uppstår av sig själva, eller utformas av läraren, kan påverka både studenternas beredskap och deras studieresultat positivt. " För mig som lärare är konstellationerna bland studenterna väldigt tydliga", säger Annika Fjelkner, universitetsadjunkt vid högskolan i Kristianstad.
Rapporten från Stiftelsen Rättsfonden om gymnasieelevers kunskaper om demokrati har både metodologiska och teoretiska brister. Eftersom rapporten saknar stöd för flera av de rekommendationer som lämnas är risken att föreslagna förändringar inte gör någon skillnad eller i värsta fall leder i fel riktning, skriver Johan Sandahl med flera.
Chattboten GPT 3.5 har slagit igenom med dunder och brak. Den nya versionen är smartare, snabbare och mer språkbegåvad. Men kan den verkligen skriva lika bra texter som en människa? Vi har frågat några forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV).