Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 257 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen

2022-10-20
Utvecklingssamtalet är ett framåtsyftande och tillbakablickande samtal om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling. Samtalet ger eleven och vårdnadshavaren en möjlighet att påverka och ta ansvar för elevens skolgång. Ta del av allmänna råd och kommentarer till dem, som stöd för ert arbete med utvecklingssamtal. (pdf)

Q&A: Teaching kids how to read on Zoom

2022-10-19
A year ago, in the depths of the pandemic, a high-tech literacy project set up shop at West Oakland’s KIPP Bridge Academy. Created by a former schoolteacher turned literacy specialist, Jessica Reid Sliwerski, Ignite Reading aimed to teach kids how to read on Zoom, offering one-on-one tutoring while eliminating Covid risks.
Forskning och utveckling kategorier

What kids gain when we don’t ‘teach’ books

2022-10-19
Allowing students to choose what they read helps make reading lessons more inclusive, though it may be challenging to design lesson plans without a single shared text, writes Stephanie Farley, a veteran English teacher. She advises teachers to establish targeted learning outcomes, provide a wide range of title choices, and keep track of who is…
Forskning och utveckling kategorier

Allt färre elever i grundskolan får särskilt stöd vid svårigheter

2022-10-19
Sedan de stora utbildningsreformerna på 1990-talet har allt fler elever misslyckats i skolan. Ett skäl kan vara bristande och missriktade stödåtgärder. En studie från Göteborgs universitet visar att från 1990-talet och framåt är det successivt färre elever som får särskilt stöd och att stödet i allt högre utsträckning består i särskiljande åtgärder.

Allt färre elever i grundskolan får särskilt stöd vid svårigheter

2022-10-19
Sedan utbildningsreformerna på 90-talet har allt fler elever misslyckats i skolan. Ett skäl kan vara bristande och missriktade stödåtgärder. En ny studie visar att från 90-talet och framåt är det successivt färre elever som får särskilt stöd och att stödet i allt högre utsträckning består i särskiljande åtgärder.