Att låta barnen leka med ärvda plastleksaker kan vara en risk. När forskare testade gamla leksaker och utklädningsföremål i plast innehöll 84 procent av föremålen gifter som kan orsaka störningar i utvecklingen och fortplantningsförmågan hos barn.
Vid Örebro universitet finns framtidens klassrum. En sorts gymnastiksalar för teoretiska ämnen. Grundtesen är att lokalen ska anpassas efter undervisningen – inte tvärtom.
Forskarna Ann-Christin Sollerhed och Jan-Eric Ekberg har lett en nordisk studie kring hur rörelse värderas i förskolemiljön. Studien visar att rörelse värderas lågt samtidigt som ingen tidigare generation har varit lika stillasittande som dagens barn. Utan krav i läroplanen går det inte längre att ta för givet att barn utvecklar den fysik och motorik som…
Undervisningen i svenska högstadieklassrum är ineffektiv och lärarnas pedagogiska ledarskap har mer att önska. Det konstaterar sju forskare från Karlstads universitet i en nyutgiven bok och Michael Tengberg, redaktör för boken och professor i pedagogiskt arbete tror att forskningen kan komma att användas till undervisning.
Hur kan forskningen närma sig skolans praktik? Det var den fråga som gjorde att Ifous grundare Per Reinolf drog igång Ifous för tio år sedan. Det första decenniet kröns också med ett samarbetsavtal med en rad lärosäten inom ramen för ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
Ulrika Centerwall har en bakgrund som bibliotekarie och undervisar nu på bibliotekarieprogrammet på Bibliotekshögskolan i Borås och är kulturpolitiker. I juni 2022 disputerade hon på avhandlingen Att ta plats och göra skillnad: skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter.
Hur kan det kollegiala samtalet på fritidshem skapa lärande och mening för arbetslaget? Och i förlängningen leda till en ökad kvalitet? Detta är fokus i en ny avhandling från Högskolan Väst.
Nu ska det bli lättare att ta upp samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i undervisningen. Skolforskningsinstitutet lanserar en rad förslag om ämnesinnehåll och arbetssätt. "En palett av didaktiska möjligheter", säger projektledaren Johan Wallin.
Skolan har en avgörande roll som den enskilt viktigaste aktören i kampen mot utanförskap och kriminalitet. Här presenterar Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare, Stiftelsen Berättarministeriet, fyra åtgärder som kan göra verklig skillnad för barn.
Hur kan det kollegiala samtalet på fritidshem skapa lärande och mening för arbetslaget? Och i förlängningen leda till en ökad kvalitet? Det är fokus i en ny avhandling från Högskolan Väst.