Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 305 av 1799

Månadens forskare: Sofia Österborg Wiklund

2022-04-12
Begreppet neurodiversitet är centralt i Sofia Österborg Wiklunds forskning. Månadens forskare menar att dagens synsätt på individer med NPF-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) osynligör och skapar ett utanförskap. Ett systemskifte krävs och förskolan och skolan behöver ta sig an dessa frågor från nya perspektiv.
Forskning och utveckling kategorier

Resultatskillnader i fokus på Rosengårdsskolan

2022-04-12
Rektorn Cecilia Larsson Ståhl upptäckte ett återkommande mönster på Rosengårdsskolan. Vart tredje år, ett antal år tillbaka i tiden, presterade pojkarna i åk 6 bättre än flickorna. Övriga år presterar alltid flickorna bättre. Det visade sig finnas en gemensam nämnare: eleverna hade haft samma lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Harvard EdCast: How we can better support refugees in education

2022-04-11
Associate Professor Sarah Dryden-Peterson says we have a lot of learn from the millions of refugees teachers and students in the world, whose lives are disrupted, dominated by exclusion and uncertainty about the future. In her latest research, she shares how governments and international agencies have been hindered in this work and how refugee teachers…