Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 32 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Tidigare betyg ökar den psykiska ohälsan

25 augusti
Införandet av betyg från årskurs 6 bidrog till ökad psykisk ohälsa, i synnerhet bland flickor. Det visar den första stora vetenskapliga studien på området. Flickor är mer känsliga för effekterna av betyg, kanske upplever de större press av att bli bedömda och att jämföras med kamrater, säger forskaren Anna Linder.
Forskning och utveckling kategorier

Satsningen som stärker barns taluppfattning

25 augusti
Relationen mellan olika tal är ofta svår att förstå för yngre barn när de börjar med matte, visar ett projekt med nästan 400 elever.– Det är lätt att ta för givet att elever förstår hur de kan arbeta med tallinjen, säger Anna-Lena Ekdahl, en av forskarna i projektet.

Mapping the language of professional vision: exploring obstacles and strategies for stimulating a positive school climate in three Swedish middle schools

25 augusti
A positive school climate is both pivotal for opposing bullying and other degrading treatment and dependent upon a whole-school approach. Although a growing body of research emphasises the importance of both teachers’ and staff’s professional vision and related concepts as vital elements in stimulating a positive school climate, surprisingly few studies have explored the nuances,…

Extended basic education programme for newly arrived migrant students in Norway

25 augusti
The extended basic education programme in Norway was initiated to promote integration, majority language acquisition and academic achievement of newly arrived migrant students (NAMSs) as a preparation for mainstream upper secondary education. Theoretically rooted in critical policy analysis and empirically based on semi-structured interviews with principals and programme leaders in three schools in Oslo, the…

Strukturerad och mångsidig undervisning stärker ordförrådet hos elever med hörselnedsättning

25 augusti
Många elever med hörselnedsättning utvecklar sitt språk långsammare än elever som hör. Därför är det viktigt att jobba särskilt med att stötta elevernas ordförrådsinlärning. En ny rapport från SPSM sammanfattar en systematisk översikt och visar att strukturerad undervisning och ett multimodalt arbetssätt är centrala strategier för att stötta språkutvecklingen.