Det må vara enkelt att låta eleverna räkna självständigt under mattelektionen. Men det är fel väg att gå, menar professor Andreas Ryve. I stället vill han se fler lektioner där läraren utmanar eleverna att ställa frågor.
En optimal modell för inskolning av förskolebarn är ännu långt borta. Men de senaste årens restriktioner har gett nya möjligheter till forskning i ämnet.
Pysslingen skolor har bytt namn till Innovitaskolan för att markera en ny, gemensam pedagogisk inriktning för de 28 skolorna. Metodiken Innovita Skills förbereder eleverna för ett livslångt lärande i ett digitalt samhälle i ständig förändring.
Ifous bedriver ett antal FoU-program där forskare och praktiker samarbetar för att de tillsammans ska bearbeta något område. Vi bad FoU-ansvarig, Karin Hermansson, berätta mer om ett av de nyligen avslutade programmen.
Barn och elever i alla skolformer har rätt till en trygg och säker miljö. Arbetet med säkerhet och krisberedskap blir framgångsrikt när det sker systematiskt och är en del av den ordinarie verksamheten.
Det är inte alltid lätt att veta hur du bygger en bra relation med dina elever. Föreläsaren John Steinberg, doktor i pedagogik med erfarenhet som rektor och universitetslektor, delar här med sig av sina bästa tips.