Benämningen på elever med problematisk frånvaro varierar men de har gemensamt att de behöver stöd och en utredning för att komma tillrätta med frånvaron. På den här sidan har vi samlat information för att främja närvaro samt åtgärda och förebygga frånvaro.
Tappströmsskolan på Ekerö utanför Stockholm har fyra specialpedagoger och flera som arbetar som speciallärare. En medveten satsning som dessutom minskar konflikterna mellan olika yrkeskategorier.
Många specialpedagoger möts av lärarkritik för att de ”lägger sig i undervisningen”. På S:ta Gertruds skola i Västerås satte specialpedagog och rektor i gång ett arbete för ökad samsyn som gav resultat.
Specialpedagog och elevhälsoteam organiseras ofta i ett stuprör vid sidan av övrig verksamhet. Men för ett fungerande samarbete krävs samsyn och naturliga kontakter i det dagliga arbetet, förklarar forskaren Ulf Blossing.
24 nedslag från Skolinspektionen, täta rektorsbyten … men Malmsjö skola i Botkyrka fick ordning på allt – med elevhälsan i fokus. Tre av nyckelpersonerna berättar hur de gjorde.
När läraren Patrik i ”Bonusfamiljen” fysiskt släpade ut en elev i korridoren uppstod en diskussion om rätt och fel i svenska tv-soffor och lärarrum. Vi låter en utbildningsjurist och en specialpedagog reda ut begreppen!
På naturbruksgymnasiet Uddetorp finns många elever med ett brinnande intresse för lantbruk, men desto mindre för att läsa och skriva. Specialpedagog Johanna Johansson berättar om de viktigaste verktygen de får tillgång till.
I Finland planerar ofta speciallärare och klasslärare lektioner tillsammans. Kan det vara ett sätt att samarbeta också i Sverige? Det skriver specialpedagogen Monika Mattsson i sin recension av boken Den samarbetande läraren.