Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 37 av 1799

Forskningsutblick: Faktorer som förutsäger läsutveckling hos barn med cochleaimplantat

8 augusti
I studien undersöktes språkliga förmågor, tänkande, minne och läsintresse och hos barn med cochleaimplantat i åldrarna 7–9 år. Därefter undersöktes barnens läsförmåga i 11-årsåldern. Syftet var att se om det fanns något samband mellan barnens läsförmåga i 11-årsåldern och deras tidigare kunskaper, förmågor och läsintresse. 

Teaching with the algorithm: anticipations of AI in teacher education

7 augusti
Education and teacher practices are increasingly entangled with anticipations of how AI will change education. Implications for teacher education are not wholly understood. This study explores anticipations of AI in K–12 education and teachers’ pedagogical practices, and contributes to an understanding of the anticipated impacts of AI on teacher education.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

5 augusti
Elever med behöriga lärare uppvisar bättre resultat – men ännu viktigare för elevresultaten är om deras lärare har ämneskompetens. Det visar ny forskning på mellanstadiet. "Därför borde lärarutbildningarna innehålla ännu mer av ämnesspecialisering riktat mot årskurserna man undervisar i", säger Mari Paloniemi Lindström.
Forskning och utveckling kategorier

Tolkningsorättvisa föranleder inga didaktiska revolutioner

5 augusti
I denna artikel undersöker jag vilka didaktiska implikationer Frickers position har och hur rimliga de är. Jag argumenterar att en välvillig tolkning av Fricker gör att hon inte drabbas av den allvarliga kritik mot dygdteorin som går ut på att lärare bör sluta få elever att förstå och tillämpa diverse olika principer rörande exempelvis textanalys.…
Forskning och utveckling kategorier

Pedagogiken och ämneslärarutbildningen

5 augusti
I universitetsexamen för samtliga ämneslärare ingick 1907–1968 en kurs i ”psykologi samt pedagogikens teori och historia” som var obligatorisk och högst en termin lång. Denna artikel följer kursen över tid och analyserar kursens plats i ämneslärarutbildning och i grundutbildning i pedagogik utifrån dels förväntningarnas roll och dels gränsdragningen mellan teori och praktik. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ett fritidshem för alla barn?

5 augusti
Artikeln analyserar de 52 remissvar som lämnades in relaterat till utredningen Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg (SOU 2020:34). Syftet är att, med hjälp av politisk diskursanalys, identifiera de argumenterande diskurser som remissinstanserna uttrycker angående utredningens förslag om fritidshemmets kompensatoriska uppdrag och dess möjligheter att bidra till en likvärdig utbildning samt hur…
Forskning och utveckling kategorier

Dags att byta perspektiv om lärarbristen

5 augusti
Bristen på behöriga lärare har det senaste decenniet varit ett allvarligt samhällsproblem. Orsakerna till den uppkomna bristsituationen beskrivs på olika sätt beroende på avsändare. Den här artikeln har, med utgångspunkt i Arbetskraftsbarometern under de senaste 50 åren, granskat kontinuitet och variationer vad avser tillgång och brist på lärare i F-6, samt troliga samband mellan olika…