Startup Argos Education is rolling out an open-source platform called Sojourner to enable professors to put together their courseware from other schools, circumventing commercial publishers. Sojourner will allow professors and students development and sell their own courses to other professionals.
Robotar har hjälpt hemmasittande elever tillbaka till skolan i Mora. Anna, mamma till Sofie som är en av de elever som blivit hemmasittande, berättar att roboten inneburit att Sofie sakta börjar komma tillbaka till klassrummet.
Whether you prefer visuals, audio, reading or writing, the concept of learning styles is the most widespread myth in education. Here are some science-backed alternatives.
I ett världsunikt forskningsprojekt hade barnen i Bunkeflostrand idrott varje dag i veckan under hela grundskolan. Nu är de vuxna – och deras förbättrade fysiska hälsa håller i sig.
"Praktiknära forskning kan vara en hävstång för att förändra undervisningen". Ingela Lundh, rektor på Kvibergsskolan i Göteborg, tar hjälp av forskare för att utveckla skolan.
Syftet med delprojektet ”Nya lärmiljöer" är att utveckla universitetets lärmiljöer så att universitetet kan erbjuda utmanande utbildning i stimulerande lärmiljöer och möjliggöra ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll som svarar mot framtida kompetensbehov. Lärarstudenternas lärmiljöer är i fokus men delprojektet syftar även till att utveckla universitetets samtliga lärmiljöer.
Drawing on IPPO’s new global review of remote education initiatives during the pandemic, one of the report’s authors assesses which online learning tools and techniques are likely to remain a fixture of school learning for the long term.
Den globala spridningen av coronaviruset tog ordentlig fart och skolor över hela världen gick över till distansundervisning. Vad betydde det här för elevers studiemotivation, engagemang och känsla av sammanhang? Hur påverkades lärares undervisning och bedömning? En nyligen publicerad metaanalys av internationell forskning ger några preliminära svar.
År 1993 var hela 93 procent av alla lärare i Sverige behöriga och konkurrensen om lärarutbildningens platser var långt högre än idag. Aktuella siffror från Skolverket visar att nästan var tredje lärare i grundskolan är obehörig, skriver Erik Cardelús i en artikelserie om den svenska lärarbristen.