Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 1798

Simulative and dissimulative masking: Resolving how educational practice that protects neurodivergent people from harm can suppress learning

27 november
The article describes a process where neurodivergent learners in a hostile environment learn to regulate and restrict their own behaviours, often without the provision noticing their distress and continuing to deliver inappropriate support, while misattributing blame to parents. (pdf)

Ny professor i specialpedagogik brinner för samundervisning

27 november
Utsatta barn som kanske aldrig fått en chans, framför allt i skolan, är en hjärtefråga för Christel Sundqvist, nybliven professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. En ledstjärna är att hjälpa dem tidigt så att inte det uppstår problem senare i deras skolgång som leder till marginalisering och exkludering.

Månadens forskare: Cecilia Nakeva von Mentzer

27 november
I arbetet som barnlogoped såg hon hur barn med språkstörning samt döva och hörselskadade barn kämpade för att få samma möjligheter som andra. Genom projekt som SKOP (Språk, Kommunikation Och Psykiskt välbefinnande) fortsätter Cecilia Nakeva von Mentzer att kämpa för att dessa barn och unga ska få det stöd de har rätt till.
Forskning och utveckling kategorier

Ny kunskapsöversikt om dyslexi – för ökad förståelse, tidiga insatser och bättre stöd

25 november
Mellan fem och tio procent av befolkningen har dyslexi. Nu kommer en rapport från Karolinska Institutet som sammanfattar den senaste forskningen och kunskapsläget "Vårt samhälle ställer höga krav på förmågan att läsa och skriva", säger Martina Hedenius, medicine doktor i logopedi. Att tidigt få rätt stöd och bemötande är en viktig framgångsfaktor för personer med…

Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan

25 november
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.

Forskningsutblick: Digital teknik som stöd för läsförståelse hos elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

25 november
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning möter ofta utmaningar när de ska förstå innehållet i texter, vilket kan påverka deras lärande, självständighet och delaktighet i samhället. Den här studien undersöker om digital teknik, i form av uppläsningsfunktioner (text-till-tal), kan underlätta arbetet med texter och stärka elevernas förståelse.