För snabb utveckling eller för få visioner? Åsikterna gick isär när Skolverket samlade över 50 forskare för att diskutera vilka möjligheter och svårigheter digitaliseringen kan innebära för skolan.
Ledarskribenter reproducerar rådande ideologier utan vaksamhet inför konsekvenserna av deras förenklingar. Jag önskar att de tänkte ett eller två steg till, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
Nära 200 personer från skandinaviska lärosäten deltog i Örebro universitets konferens Forskning om högre utbildning. Fokus ligger på högskolepedagogik och annan forskning om högre utbildning, ett fält som har vuxit på senare år i Sverige.
Vart fjärde år väljs tiotusentals fritidspolitiker med ansvar för en sektor som har 750 000 anställda. I ett forskningsprojekt har Henrik Nordvall undersökt hur politikerna förbereds för sitt uppdrag. En slutsats är att folkhögskolan skulle kunna spela en större roll för deras utbildning.
Barn som tränade visuellt arbetsminne och problemlösning förbättrade sina mattekunskaper, visar en studie från Karolinska Institutet. Resultatet tyder på att kognitiv träning kan förbättra skolprestation och att när det kommer till matte, så spelar typen av kognitiv träning en signifikant roll.
I spåren av pandemin har lärande med hjälp av utbildningsteknologiska tjänster ökat markant, men kunskapen om tjänsternas effekter på lärandet är för låg.
Om digital teknik används på rätt sätt kan det leda till väsentligt bättre resultat för eleverna. Det visar Annika Agélii Genlott i sin avhandling i informatik vid Örebro universitet.
Children who do more physical activity are likely to have stronger self-control which can help their education, research by Cambridge University shows.
Matteböckerna har fastnat i en och samma mall. Det sätt att behandla matematiken som är lämpligt för små barn fortsätter att forma undervisningen under hela grundskolan, visar ny forskning.
För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.