Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 44 av 1799

«Jeg liker å snakke i mottak fordi jeg kjenner alle, og jeg er ikke redd … for noe»: Nyankomne elever om mulighetene for sosial og faglig deltakelse

17 juni
I denne artikkelen utforsker jeg hvordan sju nyankomne elever med migrantbakgrunn opplever læringsrom hvor de kan delta, og jeg diskuterer forhold som påvirker deltakelsen. Elevene i studien er fra ti til tolv år gamle og går i to mottaksklasser i en storby i Norge. Formålet med artikkelen er å undersøke nyankomne elevers sosiale og faglige…

Selecting instruments for investigating L2 Swedish writing data of L1 Dutch learners across proficiencies

17 juni
 In this article, we describe how we collected data from a small sample of L1 Dutch learners of Swedish with a wide range of proficiencies and used these to inform our selection of a proficiency test and a set of writing tasks for a research project on the role of proficiency in L2 writing. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Att skapa en känsla för evolution – högstadieelevers epistemiska känslor och meningsskapande om naturligt urval

17 juni
Denna artikel bygger på resultat från ett samverkansprojekt där en högstadielärare och forskare gemensamt genomförde formativa interventioner för att undersöka epistemiska känslor – särskilt förundran – som pedagogiskt verktyg i undervisning om evolutionära processer. (pdf).

Å nettverke bærekraftspraksiser. En kompost av juletrær, gjenbruksmaterialer og små ting

17 juni
I denne artikkelen problematiseres bærekraftige barnehagepraksiser med materialer. Gjennom digitale fokusgrupper med barnehagelærere fra nettverket «Rommets kraft» utforsket jeg hvordan pedagogisk dokumentasjon kan bidra til at barnehagelærere øker sin kunnskap, eller får økt kunnskap, eller bidra til økt kunnskap hos barnehagelærere om bærekraftige perspektiver på rom og materialer. Begrepene kompost og response-ability utforskes teoretisk og analytisk innenfor…
Forskning och utveckling kategorier

«Da blir det litt urettferdig.» Hvordan norske femåringer bruker sannsynlighetsbegrepet «rettferdighet» i frileken

17 juni
I denne studien undersøkes hvordan norske femåringer forstår og anvender begrepet «rettferdighet» i stokastiske situasjoner som oppstår i barns frilek. Til tross for at sannsynlighet ikke er et tema i rammeplanen for barnehagen, indikerer funn fra prosjektet Stochastics in Children’s Outdoor Play (SCOP) at barn intuitivt engasjerer seg i stokastiske resonnementer når de møter situasjoner…

Utvikling av barnehageansattes relasjonskompetanse i samspill med små barn

17 juni
Formålet med artikkelen er å presentere erfaringer barnehagelærere og barnehagens ledelse har med utvikling av arbeid med relasjonskompetanse i samspill med barn i alderen 1–3 år. Utvalget besto av to barnehagelærere fra småbarnsavdelinger og to barnehagelærere fra en storbarnsavdeling, i tillegg til tjenesteleder og avdelingsleder i en barnehage. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Drivkraft og dynamik i de trøstende samspil i børnehaven

17 juni
Det empiriske arbejde bygger på feltobservationer i en norsk børnehave fulgt op af fokusgruppeinterview med dens pædagogiske personale og et gruppeinterview med syv af de ældste børn. Fundene gør opmærksom på betydningen af de kropslige samspil og på den centrale betydning, voksnes kropslige førrefleksive kapaciteter har i og for trøsten. (pdf)

Synen på dokumentation kan påverka särskilt stöd i förskolan

17 juni
Dokumentation av särskilt stöd i förskolan skiljer sig åt beroende på var i organisationen man befinner sig. I en ny studie från Umeå universitet visar Hanna Vretblom att digitala system och bristande samstämmighet påverkar hur stödet dokumenteras och används i praktiken. I takt med att digitala verktyg blir allt vanligare förändras arbetssätten.