Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 45 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

"Är alternativa kurser i matematik en lösning för skolan?"

16 juni
Det verkar finnas stora problem med matematikundervisningen i landet om vi ser till andelen elever som går ut grundskolan utan godkända betyg. Dessutom är siffrorna nästintill katastrofala på enskilda skolor. I dagens inlägg resonerar Arne Engström kring frågan om det är dags att tänka annorlunda kring matematikundervisningen på högstadiet och ger ett konkret förslag.

Distansundervisning i vuxenutbildningen kräver mer än digitala verktyg

16 juni
Distansundervisning inom kommunal vuxenutbildning (komvux) kräver mer än teknik. En ny rapport från forskningsinstitutet Ifous visar att undervisningsformen förutsätter tydlig struktur, rätt förutsättningar för lärare – och ett erkännande av distanslärarrollen som en särskild form av lärarskap.

Configurations, dynamics, and temporality: Exploring the social networks of students and their relevance for successful transitions into higher education

13 juni
This study examines social networks' role in high-achieving students' transitions from upper secondary school to higher education. A specific focus is on the configuration of their social network, its' stability over time, and how the students experience the nature of the relationships in the network. (pdf)

Kunskapsluckor och könsskillnader i ungas utbildningsval – ny studie undersöker vad som gör skillnad

13 juni
Många elever saknar information om sina framtida utbildnings- och yrkesval. Nu försöker forskningsprojektet Bättre Utbildningsval kartlägga hur faktorer som könsstereotyper, tillgänglig information och möten med förebilder kan forma ungas karriärsval.
Forskning och utveckling kategorier

Spänningsfält i svensk skolpolitik – medborgarna mellan nationell välfärdsskola och globaliserad konkurrensskola

13 juni
Sverige är en kombination av nationell välfärdsstat och global konkurrensstatvilket genomsyrar såväl politisk debatt som politiska ambitioner. Det är med dennautgångspunkt som vi undersöker svenska folkets erfarenheter och bedömningar avskolan och olika skolpolitiska ambitioner knutna till välfärdsstat respektive konkurrensstat. (pdf)