Hällsboskolan i Stockholm har vänt pandemin till en fördel. "Våra elever kan ha vinster av att undervisas på distans. Det blir en en-till-en situation där eleven får sina instruktioner riktade rakt till sig via sin skärm", säger Annely Tärning, rektor på skolan.
Teachers should be developed as "learning engineers," writes Jessie Woolley-Wilson, president and CEO of DreamBox Learning. In this commentary, Woolley-Wilson writes that, in many ways, teachers already take on this role, but to be more effective, they need access to the right data and technology tools to improve outcomes for students.
Sentence starters can help students who are unsure how to begin an argument writing assignment, Michigan middle-school English teacher Jeremy Hyler writes in this blog. Hyler offers examples and explains how this scaffolding can help ease the writing process for students who have trouble getting started.
Lärare översköljs i dag av erbjudanden om kompetensutveckling. Samtidigt visar tidigare studier att denna ibland brister i kvalitet och relevans. I projektet Fakturan, fortbildningen och forskningen studerar forskare vid Högskolan i Borås marknaden för lärares kompetensutveckling.
En stor gruppe børn savner støtte fra såvel lærere som forældre, mens næsten alle børn savner kammeraterne. Børnene er ramt på trivsel såvel som læring.
I Lunds kommun driver IKT-strategerna på barn- och skolförvaltningen en webbplats som ger hjälp och stöd om nätbaserad undervisning till skolledare, lärare, vårdnadshavare och elever under coronapandemin. Innehållet vänder sig i första hand till kommunens grundskolor, men är fritt tillgängligt för alla intresserade, både i och utanför Lund.
I mitten av mars ställde Kullagymnasiet i Höganäs om till distansundervisning från en dag till en annan. Nu finns kunskap och beredskap att arbeta digitalt på distans om det blir aktuellt igen.
Matematikdidaktikern Ulla Öberg är känd för att vara kritisk till att undervisningen till stor del handlar om ”rätt” eller ”fel”. Det tar död på lärandet, menar hon. Snart släpper hon boken ”Sluta räkna, börja se”.
Nu finns ett samtalsstöd för kollegiala gruppdiskussioner med syfte att tidigare fånga upp och följa elevernas kunskapsutveckling. Samtalsstödet riktar sig till dig som är lärare i förskoleklassen och lågstadiet, speciallärare eller specialpedagog.