Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 473 av 1799

Forskningsutblick: Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning

2020-12-14
Forskarna Hildegunn Støle, Anne Mangen och Knut Schwippert har undersökt om norska elevers läsförståelse skiljer sig beroende på om eleverna gör ett test på papper eller på datorskärm. Utifrån resultaten menar de att elever behöver få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid läsning på skärm och att lärare bör använda papperstexter när elever ska…

Så kan rekryteringen till högre studier breddas

2020-12-11
Det finns ett utrymme för att påverka elevers studiemotivation och studieval. Men skillnaderna i de utbildningsval som elever gör beror till största delen ändå på hur elever med olika familjebakgrunder presterar i skolan. Skolans kompensatoriska arbete behöver därför bli mer effektivt och ske tidigare under elevers skolgång, skriver forskarna Anna Ambrose och Biörn Ivemark.
Forskning och utveckling kategorier

Hon vill utmana alla elever

2020-12-11
Hur kan man organisera undervisningen så att alla elever kan lära sig på sina villkor? Linn Hörnfalk, mellanstadielärare i svenska, SO och engelska på Mellanhedsskolan, menar att en differentierad undervisning kan vara ett steg på vägen mot att stimulera alla elever, oavsett kunskapsnivå.
Forskning och utveckling kategorier

Sektorsansvar för skolans digitalisering

2020-12-11
Generaldirektör Peter Fredriksson berättar i Skolverkspodden om hur vi jobbar inom sektorsansvaret för skolväsendets digitalisering. Vi pratar om betydelsen av samarbete, utmaningar och om vikten av en levande dialog med lärare och rektorer så att vi i vårt fortsatta arbete inom sektorsansvaret utgår från det som skolan behöver. (webb-radio)