Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 48 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Kunskapsuppdraget i anpassad skola: Förflyttning mot ett tydligare kunskapsuppdrag 

28 maj
Under tre år arbetade lärare, assistenter, rektorer och personal på förvaltningsnivå från sju skolhuvudmän tillsammans med forskare. Syftet med programmet var att utveckla forskningsbaserade arbetssätt så att lärare och skolledare utvecklar undervisningen i särskolan med avsikten att stärka elevers lärande och utveckling mot ökad måluppfyllelse. (pdf)

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

27 maj
Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier, visar en ny studie. Den som saknar ett stabilt nätverk med rätt typ av stöd riskerar att hamna i ett slags tillstånd av limbo efter gymnasiet, utan tydlig riktning eller hjälp att ta nästa steg, säger Carina Carlhed Ydhag,…

Understanding the variability in implementation quality in the Resilient intervention

27 maj
This study explores variability in implementation quality of the social and emotional learning curriculum ROBUST in the Resilient randomized controlled trial by investigating factors affecting fidelity and dosage of core components and activities.