Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 486 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Programmering kan hjälpa elever att förstå fysik

2020-11-13
Programmering blir allt vanligare i skolan. I en studie undersökte forskare hur elever lär sig om fysikaliska modeller genom att programmera simuleringar. Resultaten visar att eleverna successivt skapade djupare förståelse för modellerna, och att möjligheten att införa variation genom att till exempel ändra i koden eller interagera med simuleringen var viktigt för lärandet.
Forskning och utveckling kategorier

Rörelsemönster, kroppsspråk och dramaturgi – tre viktiga delar av lärares undervisning

2020-11-13
Den sociala närvaron och den mänskliga kontakten mellan lärare och elever är avgörande för att undervisningen ska fungera. En viktig del är att läraren använder kroppen och sina rörelser för att fånga in hela klassrummet och alla elever. En annan del handlar om att med hjälp av olika dramaturgiska grepp väcka elevernas intresse och engagemang.
Forskning och utveckling kategorier

Inom ramen - och utanför boxen

2020-11-13
Boken är en gedigen antologi uppdelad i fyra delar: Möten med teori, möten med pedagoger, möten med barn/ elever och möten med kollegium. Spännande att läsa om, hur begreppet normkritisk pedagogik kom till utifrån en studiecirkel och ett queerpedagogiskt nätverk, där intresse fanns för pedagogiskt arbete, likabehandling, normer och makt, skriver Helena Enqvist i en…
Forskning och utveckling kategorier

En viktig bok om ett viktigt område

2020-11-13
Det finns knappt någon forskning kring studie- och yrkesvägledning i Sverige. Det är som om andra områden är intressantare, eller att vi kanske bara kan ägna oss åt ett fält åt gången. I den här boken nämns varken Hattie, Wiliam, Timperley eller Robinson. Bara en så'n sak! Det skriver Torbjörn Hanö i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Utsatta elever - som inte får stöd

2020-11-13
En del böcker känns mer angelägna än andra. Denna är en sådan. Den handlar om de mest utsatta, de mest sköra och i flera fall barn och elever som behöver så mycket stöd och vuxenhjälp de kan få. Ändå faller de allt som oftast mellan stolarna. Det skriver Per Hällström i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Annorlunda om förändringsarbete

2020-11-13
Såväl unga som erfarna skolledare kommer att finna mycket användbart i boken. Unga, som kan få stöd och inspiration för de förändringar man själv gått och tänkt på men ännu inte hunnit sjösätta. Mer erfarna, som kan få bekräftelse på saker man genomfört och kanske också reflektera över saker man kunnat göra annorlunda, skriver Per…