Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 1798

Forskningsutblick: Digital teknik som stöd för läsförståelse hos elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

25 november
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning möter ofta utmaningar när de ska förstå innehållet i texter, vilket kan påverka deras lärande, självständighet och delaktighet i samhället. Den här studien undersöker om digital teknik, i form av uppläsningsfunktioner (text-till-tal), kan underlätta arbetet med texter och stärka elevernas förståelse.

Lärarens mående sätter tonen för klassens engagemang

25 november
Hur läraren mår påverkar inte bara hen själv utan även hela klassens välbefinnande. Forskare vid Åbo Akademi har undersökt hur elevernas engagemang, utmattning och cynism påverkas av lärarens arbetsrelaterade välbefinnande, och resultaten visar att en cynisk lärarattityd kan minska hela klassens engagemang.
Forskning och utveckling kategorier

Synen på skrivande och skrivprocesser behöver uppdateras

25 november
Historiskt sett har skrivande uppfattats som en aktivitet som oftast sker i en skribents hjärna. Hur blir det då med skrivprocessen när skrivandet sker med flera personer och med olika verktyg? En ny doktorsavhandling av Mindy Svenlin, vid Umeå universitet och Åbo Akademi, pekar på att det är nödvändigt att uppdatera synen på skrivande och…
Forskning och utveckling kategorier

Nu får skolor stärkt stöd i att utvärdera både digitala och tryckta läromedel

25 november
Ifous lanserade nu Edtest 3.0, en uppdatering av verktyget som skolor använder för att utvärdera läromedel. Den nya versionen gör det möjligt att granska både digitala och tryckta lärverktyg i samma metodstöd, och att skolorna själva initierar utvärderingarna i stället för bolagen. För skolhuvudmän och rektorer innebär det ett tydligare och mer samlat beslutsunderlag.
Forskning och utveckling kategorier

Skavet på folkhögskolan

25 november
Allmän kurs ses ofta som ”en andra chans”. Enligt läraren och forskaren Gustav Fridolin, tidigare språkrör för Miljöpartiet, är det en farlig beskrivning. Hans forskning visar hur upplevda klasskillnader präglar deltagarnas självbild och syn på studierna, vilket krockar med folkhögskolans pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Vad betyder mångfald i svensk förskola?

25 november
Hur ser mångfald ut i svenska förskolor? En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur policyn kring olika språk och kulturer används i praktiken och hur den påverkar vardagen i förskolorna. Resultaten visar hur möten mellan barn och vuxna formas av både styrdokument och det dagliga arbetet. Resultaten visar också hur det påverkar barns…
Forskning och utveckling kategorier

”Barnen fick självförtroende att våga prata svenska”

21 november
Pedagogerna Naima Zairovic och Marie Myntti har deltagit i ett praktiknära forskningsprojekt om förskolepedagogik i flerspråkiga barngrupper. Projektet har förändrat deras perspektiv och utvecklat undervisningen. Nu delar de med sig av sina erfarenheter i ett inspelat webbinarium du kan se här på Lärtorget.

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.
Forskning och utveckling kategorier

De forskar om medielitteracitet i förskolan

21 november
Hur kan förskolan rusta barn att bli källkritiska och medvetna medieanvändare? Hur stärker vi barns förmåga att reflektera kring vad som är sant – och hjälper dem hitta pålitliga källor? De frågorna undersöker pedagogerna på Dimvädergatans förskola i ett praktiknära forskningsprojekt tillsammans med forskare från Göteborgs universitet.